Tuesday, December 14, 2010

Mukhriz Mahathir mengidam jawatan itu




































ALOR SETAR, 15 Dis. :
Kedengaran Umno-BN Kedah akan berhadapan rombakan besar-besaran. Dikatakan ramai yang menanti rombakan itu akan dilakukan Presiden Umno-BN, Datuk Seri Najib Razak.

Baca laporan media, nampak semacam anak mantan PM, Tun Mahathir akan ditabal kepala Umno-BN Kedah. Betoi ke tak, taklah diketahui.

Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir nampak seperti dah mula susun kata-kata seolah-olah beliau baru sahaja mendapat mimpi dari nujum untuk jawatan tertinggi Umno-BN Kedah.

Kebiasaan, negeri yang Umno-BN bergelar pembangkang akan banyak berlaku rebutan jawatan di kalangan sendiri. Semuanya kerana jawatan itu menjamin kekayaan mereka hasil peruntukan kerajaan pusat yang disalahgunakan salurannya seperti yang sepatutnya disalurkan kepada kerajaan negeri namun kerana tiada ‘kemaluannya’ Umno-BN, semuanya disalurkan melalui Umno-BN negeri. Woi!...mak bapak hangpa punya ke peruntukan negeri tu?

Hasilnya, maka berebut-rebutlah golongan tamak haloba ni nak jadi ketua Umno-BN di negeri itu.

Namun, jawatan itu semuanya bergantung kepada kepala Umno-BN pusat nak tentukan siapa yang hendak diberikan. Kalau ada sape-sape yang berangan-angan nak, kenalah cium tangan kepala Umno-BN pusat tu. Ampulah banyak-banyak sikit baru dapat. Sebabnya, depa nak kena kuatkan orang-orangnya sendiri agar kedudukannya selamat.

Sinar Harian - Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir bersedia menggalas tanggungjawab sebagai pemimpin di negeri kelahirannya di Kedah jika diberi peluang Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Menurutnya, beliau bersedia menggalas apa juga kapasiti, malah tidak tertumpu pada satu-satu jawatan.

Bagaimanapun katanya, sebarang rombakan kepimpinan UMNO Kedah yang mungkin dibuat menjelang pilihan raya umum akan datang adalah hak mutlak Mohd Najib sebagai presiden parti.

“Saya tidak dimaklumkan mengenai keputusan rombakan oleh beliau (Mohd Najib) dan agaknya di Kedah kini dilihat memang ramai yang menanti perubahan dilakukan.

“Rombakan diperlukan di Kedah, mungkin disebabkan terdapat beberapa desakan meminta supaya jawatan peringkat tertinggi dipegang orang tempatan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Penutup Showcase Satu Daerah Satu Industri (SDSI) di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), petang semalam.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan dan Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Md Yunos Husin mewakili Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Mukhriz berkata, persiapan dan persediaan perlu bermula sekarang untuk menonjolkan pemimpin yang dirasakan diterima rakyat.

“Sebab itu saya kira adalah wajar pemimpin yang dipilih adalah dari negeri itu sendiri.

“Jika diizinkan, saya dapat membantu peringkat nasional UMNO Kedah untuk menawan semula negeri berkenaan, maka arahkan sahaja dan saya sedia menggalas tugas,” katanya.Warkah Daily

No comments: