Friday, January 28, 2011

Calon BN hina mahkamah

Kenyataan Calon BN Menghina Keputusan Mahkamah


LABIS 28 Jan.: Penafian calon Umno-Barisan Nasional (BN), Azahar Ibrahim dalam kes kecuaian berhubung isu lelongan tanah tanpa kebenaran dianggap menghina mahkamah.

Pengarah Pilihanraya Kecil PAS, Salehuddin Ayub menyifatkan Azahar enggan mengakui keputusan mahkamah walaupun perintah untuk beliau membayar dengan kos kepada pemilik Mansor Mohamad telah dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Muar pada tahun 2004.

Justeru katanya, calon Umno-BN itu tanpa rasa segan terus menghina daya intelektual rakyat Tenang dengan penafian berterusan.

"Meskipun pendedahan yang PAS lakukan ke atas calon Umno sebelum ini bersandarkan fakta-fakta yang tepat dan disokong dokumen-dokumen mahkamah, beliau masih tidak malu untuk terus berbohong kepada rakyat di DUN Tenang," kata beliau pada sidang media.

Berdasarkan laporan akhbar The Star bertajuk 'Azahar unfazed by allegation' semalam, calon Umno-BN itu memberitahu pemberita bahawa beliau bukan pihak yang disaman dan hanya menjadi saksi dalam kes tersebut.

PAS yang mendedahkan perkara tersebut dua hari lalu terus mengecam Azahar dalam sidang media dan sesi penerangan yang berlangsung di sekitar daerah itu menjelang Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang 30 Januari nanti.

Salehuddin berkata, tindakan Umno-BN meletakkan calon yang mempunyai rekod mahkamah membuktikan bahawa parti itu tidak mempedulikan aspek integriti, kredibiliti dan kelayakan terhadap calon yang diketengahkan sebagai wakil rakyat di DUN Tenang.

"Calon Umno masih menganggap rakyat di Tenang adalah golongan yang tidak cerdik dan tidak dapat membezakan antara pihak yang disaman dengan seorang saksi," jelas beliau.

Dalam kes pada tahun 2003, Azahar pada ketika itu memegang jawatan Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat dengan sengaja melelong tanah milik Mansor Mohamad seluas 8 ekar kepada Rohana Mohd Ali dengan harga RM70 ribu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Muar, Hakim Datuk Asmadi Asnawi pada Januari 2008 memutuskan bahawa defenden Azahar bersalah dengan melelong hartanah Mansor Mohamad secara haram.

Sejurus itu, pembeli tanah Rohana Mohd Ali menfailkan saman gantirugi sebanyak RM1.5 juta kepada calon Umno-BN itu dengan menamakan Azahar sebagai defenden pertama pada tahun 2009.

Mahkamah Tinggi Muar memutuskan tarikh sebutan kes pada 7 Februari 2011.

No comments: