Tuesday, February 15, 2011

Ali Rustam bakal guna polis elak 'berdebat' dengan Anwar

Ali Rustam ajak pemimpin PR main sorok-sorok atas pentas

WarkahDaily – Malu sungguh rakyat Melaka mempunyai seorang ketua kerajaan seperti Ali Rustam. Apa tidaknya, ada ke ajak pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat (PR) main sorok-sorok atas pentas bersempena pilihanraya kecil (PRK) Dun Merlimau di Melaka.

Ada ke patut, lagak berani dan jantan tapi rupa-rupanya pengecut dan bacul. Tiada sesiapa dalam sejarah perdebatan, ’engkau duduk atas pentas engkau, aku duduk atas pentas aku’ untuk laksanakan perdebatan.


Woi!...engkau ingat senang ke nak cabut bila terburai segala rahsia ketidakpandaian engkau orang memerintah. Ya lah, bila engkau duduk atas pentas engkau, bila kena bantai oleh pemimpin PR, nanti diam-diam pulak engkau cabut lari.


Hahaha...macam main sorok-soroklah pulak. Kalau betul berani, biarlah ‘gentle’ duduk atas satu pentas, kemudian berdebat apa sahaja yang terbuku di hati. Jangan duk main cabar tapi berselindung di sebalik kelambu engkau orang.

Harakahdaily - Pelbagai pihak menyifatkan cabaran Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mencabar pimpinan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) berdebat dengan cara berceramah bersebelahan sebagai kebudak-budakan dan tidak matang.

Akhbar semalam melaporkan, Mohd Ali (gambar) berkata beliau boleh menjawab apa yang diperkatakan oleh penceramah PAS secara terus dengan berceramah di sebelah ceramah PAS.


Timbalan Ketua Penerangan PAS negeri, Yusof Wahab berkata Ali Rustam tidak faham maksud debat sebenar.


"Cadangan beliau untuk berdebat secara bersebelahan adalah cadangan yang menggelikan dan kebudak-budakan.


"Itu bukan debat, itu melolong dari jauh yang menyebabkan pendengar dari kedua-dua pihak tidak akan mendengar apa yang diperkatakan oleh pendebat," ujarnya.


Menurutnya, Pengerusi Perhubungan Umno Melaka itu sebenarnya takut untuk berdebat secara profesional kerana tidak mampu berhujah dan tidak ada fakta yang boleh menjawab apa yang diperatakan oleh pimpinan PR.


Ahli Jawatankuasa Keselematan Jentera Pilihanraya Dun Merlimau, Johar Dawi secara sinis pula mencadangkan jika Ali Rustam takut untuk berdebat dengan pimpinan PAS lebih baik diam.


"Kalau takut untuk berdebat beliau sepatutnya berdiam diri dan tidak membuat cadangan yang menyebabkan rakyat tergelak kerana komedi yang dibuat oleh beliau.


"Inikah 'standard' seorang Ketua Menteri yang memerintah sebuah negeri yang dikatakan maju, otak dan minda dia sendiripun belum maju," ujar Jauhar dengan sinis.


Petugas Pejabat Penerangan PAS Dun Merlimau, Irwan Aziz pula berkata setahunya PAS Melaka sudah lama menyahut cabaran Ali namun sehingga kini tidak bersedia untuk berdebat dengan PAS secara profesional.


Katanya, cabaran Ali Rustam sudah lama disahut oleh Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani tetapi sering berdolak dalik dan memberikan alasan.


“Tindakan beliau yang mencadangkan debat dilaksanakan secara bersebelahan amat menggelikan hati dan membuktikan beliau tidak berani berdebat secara berdepan.


“Mana ada orang berdebat dari jauh atau bersebelahan, di Amerika dan lain-lain Negara maju pimpinan mereka berdebat di atas pentas yang sama, rakyat dan wakil media bertanya secara spontan dan kedua-dua pendebat menjawabnya,” ujarnya.


Menurutnya, tindakan Ali Rustam yang mencadangkan debat dilaksanakan secara berselahan merupakan debat cara orang penakut dan tidak berani berdepan.


PRK Merlimau : Kalau Ali Rustam Anak Jantan, Mari Berdebat Malam Ni!!

Oleh: addin_77

"Pada jam 9.00 malam ni, di rumah Hj. Ibrahim di Permatang Serai akan diadakan ceramah perdana DS Anwar Ibrahim dan penceramah popular PAS, Abang Mat Sabu. Malam ni pasti hangat dengan kehadiran penceramah-penceramah berkaliber dari Pakatan Rakyat. Isu-isu yang dibangkitkan pasti memanaskan punggung UMNO BN terutamanya Ketua Menteri Ali Rustam merangkap Pengarah Pilihanraya BN DUN Merlimau.

Umum mengetahui, dalam kenyataan medianya pada 13 Feb lalu, Ali Rustam bersedia untuk berdebat dengan sesiapa sahaja dari kalangan pimpinan Pakatan Rakyat. Namun, debat yang dicadangkan Ali Rustam adalah debat bersebelahan, pentas berasingan. Ini debat pondan namanya, bukan debat anak jantan.


Sebenarnya, Ali Rustam tak berani nak berdebat secara berdepan dan gentleman. Ini kerana Ali Rustam tak pandai berdebat, cuba dilihat di sidang DUN Melaka pun beliau tak mampu berhujah dengan baik. Pembangkang yang diwakili 5 ADUN DAP berhujah dengan menggunakan fakta tetapi dijawab oleh Ali Rustam dengan semberono, macam sembang kedai kopi..jawab tanpa fakta!!

Inikan pulak nak berdepan dengan DS Anwar Ibrahim dan Abang Mat, nescaya Ali Rustam lebih berbuih mulutnya daripada Ahmad Shabery Cheek. Namun, saya berharap Ali Rustam dan kuncu-kuncunya janganlah berdebat ala pondan pada malam ni, malu kat orang-orang kampung. Kalau Ali Rustam anak jantan, mari berdebat secara terbuka pada malam ni..

Dengar kata polis tak mahu beri permit ceramah Anwar, kononnya tempat sempit. Dah tahu sempit kenapa benarkan Umno buat ceramah dekat situ, bukankah Umno menyemak saja.

2 comments:

Anonymous said...

ali ketam ni ade gaya ke nk jadi PM Malaysia dia ni std nya JKKKP aje. nk berdebat? cara bercakap pn mcm ketua JKKN Bukit Katil aje. itu ari jwtn Naib Presiden pun tak leh dapat dh tuan politik wang pulak kalau jadi PM habis diparaitnya harta malaysia Pieee dah......

Anonymous said...

ali ketam ni ade gaya ke nk jadi PM Malaysia dia ni std nya JKKKP aje. nk berdebat? cara bercakap pn mcm ketua JKKN Bukit Katil aje. itu ari jwtn Naib Presiden pun tak leh dapat dh tu politik wang pulak kalau jadi PM habis diparaitnya harta malaysia Pieee dah......