Friday, February 25, 2011

PRK DUN Merlimau,Kerdau : Hanya Calon PAS dan BN serah borang pencalonan


JASIN 26 FEB : Pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau dijangka hanya akan menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara calon Barisan Nasional (BN) dan PAS yang mewakili Pakatan Rakyat. Setakat ini hanya calon PAS dan BN sahaja yang mengemukakan borang pencalonan.

Di Merlimau, Roslan Ahmad dari BN dengan calon PAS Yuhaizat Abdullah mengemukakan borang penamaan calon masing-masing.

Setakat 10 pagi tadi, hanya mereka yang mengemukakan borang penamaan calon.

Yuhaizat, Timbalan Ketua Pemuda PAS Melaka dan Timbalan Yang Dipertua PAS Jasin terlebih dahulu tiba di pusat penamaan calon kira-kira pukul 8.46 pagi tadi dengan diiringi 1,000 penyokong Pakatan Rakyat.

Dalam pada itu di Kerdau, PAS diwakili oleh Ketua Penerangan parti peringkat Pahang Hassanuddin Salim manakala BN pula Naib Ketua Umno Kuala Krau Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Sesi bantahan penamaan calon berlangsung dari pukul 10 pagi sehingga 11 pagi.

Di Merlimau, calon PAS diiringi oleh Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa, Setiuasaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mohd Akin, Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua dan Ketua Pemuda DAP Anthony Loke.

Roslan, ahli jawatankuasa Umno Jasin pula tiba pada pukul 8.55 pagi dengan diiringi lebih 1,000 penyokong BN.

Turut mengiringi beliau Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Presiden PPP Datuk M. Kayveas, Presiden Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon, Presiden MIC Datuk G Palanivel dan Ketua Pemuda MCA Datuk Dr Wee Ka Siong.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya dari BN, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan pada 20 Januari. Pada pilihan raya umum lalu, Allahyarham memenangi kerusi berkenaan dengan menewaskan calon PAS, Jasme Tompang dengan majoriti 2,154 undi.

Ini merupakan kali pertama kedua-dua calon bertanding dalam pilihan raya.

Proses penamaan calon yang diadakan setakat ini berjalan lancar dengan kawalan ketat oleh pihak polis. Tiada insiden yang tidak diingini berlaku melibatkan penyokong kedua-dua calon.

Sementara itu, Bernama melaporkan cuaca cerah di pusat penamaan melancarkan proses penamaan calon pagi ini.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai bersama kira-kira 5,000 penyokong turut mengiringi calon BN ke pusat penamaan berkenaan.

Calon PAS diiringi Presiden PAS Datuk Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang bersama kira-kira 2,000 penyokong.

Pegawai pengurus pilihan raya kecil itu Datuk Tarif Abdul Rahman berkata tempoh bantahan ditetapkan selama satu jam berakhir 11 pagi ini.

Kerusi itu kosong berikutan kematian Datuk Zaharuddin Abu Kassim daripada Barisan Nasional pada 12 Februari lepas.

Pada pilihan raya umum 2008, Zaharuddin menewaskan calon PAS Hassanuddin Salim dengan majoriti 1,615 undi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 6 Mac ini sebagai tarikh pengundian.

No comments: