Wednesday, April 6, 2011

SPRM kena bertanggungjawab

Kematian Pegawai Kastam, NGO Desak SPRM Bertanggungjawab


SHAH ALAM 6 APRIL : Badan Bukan Kerajaan (NGO) Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) Saya Anak Bangsa Malaysia (SABM) dan Malaysians For Beng Hock (MBH) menuntut pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuan Malaysia (SPRM) bertanggungjawab sepenuhnya dalam kes kematian Penolong Pengarah Jabatan Kastam Negeri Selangor Ahmad Sarbani Mohamed, 56 yang dijumpai mati di bangunan SPRM pagi ini.

Dalam satu kenyataan media hari ini, NGO yang memperjuangkan hak asasi manusia di negara ini juga mahu satu Suruhanjaya DiRaja dibentuk bagi memastikan penyiasatan telus dan berkecuali dalam kes ini.

"Kami (NGO) amat sedih kerana insitusi negara yang sepatutnya melindungi dan mendahului hak awam nampaknya mengabaikan prinsip demokratik dan tata kelola baik. Bukan sahaja hak asasi dan kebebasan dicabuli, malah nyawa telah melayang," tegas Suaram.

Suaram turut kesal kerana SPRM tidak mengambil pengajaran kes kematian pembantu Exco Selangor Teoh Beng Hock pada 2009 yang turut dijumpai mati ketika siasatan SPRM.

"Dalam pengetahuan kami, ini kali kedua rakyat mati dibawah siasatan SPRM. Hal insiden ini berlaku tidak lama selepas kematian Teoh Beng Hock pada Julai 2009 menjadi sebab rakyat negara ini risau.

"Insiden ini sekali lagi mengutarakan persoalan integriti dan ketelusan SPRM. Keyakinan awam terhadap kredibiliti dan profesionalisme SPRM telah musnah!," tegas kenyataan tersebut.

Justeru, NGO berkenaan mahu Kerajaan dengan segera mengambil langkah berikut.

1- Mengadakan satu Suruhanjaya Di Raja bagi melakukan penyiasatan yang berkecuali dan menyeluruh dalam insiden ini. Penyiasatan juga mesti meliputi peranan mereka yang mengarah dan memegang struktur kuasa di SPRM dalam insiden tragik ini.

2- Pengarah Nasional SPRM Mohamad Khalid Yusof, Pengarah SPRM Selangor dan semua pegawai yang terlibat dalam kes ini haruslah digantung tugas sempena selesai Enkuiri Suruhanjaya Di Raja ini bagi memastikan keadilan dan tiada sebarang percubaan menyembunikan bukti atau halangan proses penyiasatan.

3- Mengimplementasikan dengan segera syor dari Jawatankuasa Pilihan Kabinet mengenai Kanun Keseksaan dan Kanun Acara Jenayah bagi menggunal Akta Koroner di Malaysia seterusnya menubuhkan Mahkamah Koroner bagi memenyiasat semua kes kematian dalam tahanan.

No comments: