Saturday, June 11, 2011

3 hari dalam lokap sebab tak pakai tali pinggang keledar


 KUALA LUMPUR 11 JUN : Seorang Pegawai Bank mendakwa Polis Melaka menangkap dan menahan beliau di dalam lokap selama tiga hari semata-mata kerana tidak memakai tali pinggang keledar.

Pegawai Bank itu, Edmund Hiew, 26 mendakwa polis menangkap beliau atas alasan menghalang tugasan pihak polis ketika keluar bersama keluar bersama rakannya 29 Mei lalu.

Menurut Hiew, Polis menuduh beliau di bawah Seksyen 186 Kanun Keseksaan sedangkan beliau tidak melakukan apa-apa untuk menghalang tugas Polis.

"Saya dituduh menghalang tugas penjawat awam dengan memarahi seorang Sarjan Polis dengan kata-kata 'lu apa kuasa mau ambik gua punya IC dan lesen', " kata Hiew dalam satu sidang media hari ini.

Hiew mendakwa pegawai Polis tersebut berang apabila beliau mengambil gambarnya dan terus menghubungi Kereta Peronda Polis untuk menangkap Hiew.

Peguam Hiew, Lim Lip Eng mendakwa hal ini tidak patut kerana Hiew tidak melakukan apa-apa untuk menyebabkan beliau dituduh dan ditahan sebegini.

"Sehingga kini dia (Hiew) belum didakwa, dia dilepaskan tanpa syarat.

"Satu-satunya kesalahan dia buat ialah mendapat saman kerana tidak memakai tali pinggang keledar," kata Lim yang turut bersama dalam sidang media berkenaan.

Lim juga kecewa apabila Hiew dinafikan hak beliau apabila tidak dibenarkan menghubungi keluarga dan peguam sepanjang tiga hari tahanannya di Ibu Pejabat Polis Trafik Melaka Tengah.

"Polis sepatutnya memberitahunya beliau berhak berjumpa dengan peguam seperti dalam Seksyen 28 A Kon Prosedur Jenayah," tegas Lim.

No comments: