Tuesday, June 7, 2011

HEBOH bila Belarus naik harga minyak , Indonesia turun harga minyak DIAM

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgierbPqZccMZmOrUMiZfVHUoKIwJDm4NVnMGlTEammIdOZyP_nBg71wGrbS1x4JWRE-BUK9oIpPrFBEIiyq1kY7wX84AVWw287PDar6uhULZQ3RU6pSzoMhsOfTwuJDVbH36xdi2oB2_g9/s400/Petrol%2520pump.jpgAkhbar pencacai Umno, Utusan Me@o*a terus menjadi akhar pengkhianat kepada rakyat. Hari ini akhbar pencacai tersebut menyiarkan berita bahawa negara Belarus menaikkan harga minyak kira-kira 30 peratus, dalam siri terbaru campur tangan pihak berkuasa untuk mengekang krisis ekonomi negara itu dan mendapatkan bantuan Dana Kewangan Antarabangsa (IMF).

Menurut laporan itu langkah Belarus menaikkan harga minyak itu menyusuli beberapa negara lain seperti China, Taiwan dan Filipina. Kenaikan oleh syarikat minyak negara, Belneftekhim yang meningkat kos seliter minyak kepada kira-kira AS$1 (RM3), merupakan kali ketiga dalam tempoh dua bulan ini.

Namun akhbar pencacai Umno itu tidak pula menyiarkan berita bahawa Indonesia sudah dua kali menurunkan harga minyak baru-baru ini. Ternyata akbar ini cuba mengelirukan pemikiran rakyat supaya bersetuju dengan kenaikan harga minyak tersebut.

Belarus, China, Taiwan dan Filiphina bukan pengeluar minyak memang munasabah mereka menaikkan harga minyak. Tetapi Malaysia adalah pengeluar minyak sama seperti Indonesia, mengapa negara kita tidak dapat menuruti tindakan Indonesia yang mampu menurunkan harga minyak??????

Rabu lalu, akhbar Kompas melaporkan bahawa kerajaan Indonesia menurunkan harga minyak seperti laporan dibawah ini.

No comments: