Monday, June 6, 2011

PAS Larut beri masa 14 hari kepada Pemuda UMNO Larut untuk minta maaf

http://pru12.pas.org.my/profil_calon/sederhana/perak/p056.jpgLARUT, 6 Jun : Pemuda UMNO Larut digesa membuat permohonan maaf secara terbuka atas tuduhan melulu dan dakwaan mengenai kejadian bakar bendera UMNO pada sambutan Ulang Tahun UMNO ke 65 oleh UMNO Bahagian Larut, Mei lalu.

Yang Dipertua Pas Kawasan Larut, Dr Mohd Dhari Othman berkata, berdasarkan siasatan yang dibuat oleh polis mendapati, individu yang terlibat bukan dari ahli Pas.

Menurutnya, lima individu yang ditahan polis berhubung isu itu adalah budak-budak nakal yang tiada kaitan langsung dengan Pas.

“Saya telah hantar satu surat kepada Pemuda UMNO bagi mendapatkan penjelasan mereka mengenai tuduhan itu dan mereka perlu mengemukakan permohonan maaf secara terbuka di dalam Sinar Harian

“Jika tiada permohonan maaf dalam masa 14 hari dari tarikh surat dihantar, saya tidak teragak-agak untuk memfailkan saman di mahkamah,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Mohd Dhari berkata, tuduhan itu keterlaluan dan boleh mengundang pergaduhan antara kedua-dua parti.

Menurutnya, pihak yang menuduh perlukan pastikan dahulu fakta sebenar bukan mengikut emosi semata-mata sebelum sesuatu kenyataan dikeluarkan.

Beliau berkata, fitnah yang dilemparkan oleh Pemuda UMNO itu secara tidak langsung menjejaskan nama baik Pas yang digambarkan seolah-olah mengamalkan cara dan tindakan budaya samseng.

“Walaupun perjuangan parti masing-masing berbeza, ia bukanlah tiket untuk menabur fitnah dan mengada-adakan cerita untuk memburukkan orang lain.

“Saya harap apa yang berlaku ini akan menjadi pengajaran kepada semua orang supaya jangan mengamalkan fitnah,” katanya.SH

No comments: