Tuesday, July 19, 2011

Anugerah 'Dinasour Melayu' : Dah masuk laman web tapi NC kata belum buat sebarang keputusan


SHAH ALAM 20 JULAI : Naib canselor UiTM, Datuk Profesor Sahol Hamid Abu Bakar memberitahu pihaknya masih belum membuat sebarang keputusan berhubung cadangan Presiden PERKASA supaya anugerah Ibrahim Ali diberikan kepada pelajar universiti itu atas komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.

Menurut Sahol, UiTM tidak memilih nama ataupun membuat sebarang cadangan anugerah berkenaan.

“Anugerah dicadangkan oleh Datuk Ibrahim Ali sendiri tetapi sebelum (sesuatu) anugerah boleh diberi, ia perlu dibawa ke Senat dan Lembaga. Saya hanya minta membawanya untuk diputuskan.

“(Jika) setuju baru bawa untuk endorsement Lembaga. Proses bukan mudah dan mengambil masa (yang lama),” kata Sahol Hamid dalam laman Facebooknya.

Menurut Sahol, senat UiTM adalah badan yang kuat dan berkecuali dan mereka yang bakal menentukan sama ada sesuatu anugerah boleh diberikan.

“Di senat ada 60 orang professor, dekan-dekan dan rektor-rektor kampus. Masing-masing bertindak secara individu. Tidak boleh lobi. (Ia) satu badan yang kuat dan independent di UiTM,” katanya.

Menurut naib canselor itu, isu itu berlaku kerana Institut Pemikiran dan Kepimpinan Melayu (Impak) UiTM terlepas pandang dan membuat hebahan mengenainya di laman web mereka.

“UiTM prihatin tentang keadaan semasa dan tidak akan terima Anugerah tersebut tanpa kelulusan Senat dan Lembaga Pengarah. Dengan penjelasan ini, saya berharap isu ini tidak akan dibesarkan lagi,” kata Sahol Hamid.

Isnin lalu, Impak pada laman webnya membuka pencalonan bagi Anugerah Ibrahim Ali kepada pelajar universiti itu yang membuktikan komitmen dan sumbangan mereka dalam memartabatkan bangsa Melayu.

Anugerah itu menawarkan RM5,000 yang ditaja oleh presiden PERKASA itu sendiri.

Ia menimbulkan kritikan pelbagai pihak termasuk mempertikaikan kredibiliti Ibrahim Ali untuk dijadikan ikon dan juga pihak pengurusan UiTM yang membuat keputusan.

No comments: