Wednesday, July 20, 2011

Pakatan Rakyat sedia berperang dalam Pilihanraya Umum Ke 13!!



Susulan dari sesi permukiman Pakatan Rakyat semalam, ketiga-tiga parti dalam gabungan pembangkang itu sudah bersedia dengan senarai calon masing-masing untuk dikemukakan dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang akan diadakan tidak lama lagi.

Adalah penting untuk Pakatan Rakyat memperolehi sekurang-kurangnya 115 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen yang bakal dipertandingkan dalam pilihanraya umum akan datang.


Untuk memperolehi majoriti dua per tiga, Pakatan Rakyat mesti memenangi 148 kerusi atau lebih bagi memperoleh kuasa meminda perlembagaan di Parlimen.


Secara asasnya, tiada apa yang perlu dibimbangkan mengenai sasaran majoriti mudah yang mampu digapai, oleh kerana selain Umno-APCO yang agak lemah dari segi imej, MCA, MIC dan Gerakan dilihat masih belum dapat memulihkan kekalahan memalukan pada pilihanraya umum lalu.


MCA bergelut dengan skandal imej Presidennya, Chua Soi Lek dan pertentangan tiga penjuru antara timbalannya, Liow Tiong Lai dengan beks presiden, Ong Tee Keat yang dilihat masih berpengaruh dalam parti perkauman Cina itu.


MIC pula masih terdiam dengan kemaraan Hindraf dan Makkal Sakhti selepas pemergian bekas presiden, Samy Vellu untuk dilantik Duta Tugas-Tugas Khas ke India sejak lebih setahun lalu.


G Palanivel tidak dapat meyakinkan masyarakat India di Malaysia mengapa orang India mesti kembali kepada parti itu dan Barisan Najis, selain daripada perpecahan antara puak S Subramaniam, M Saravanan dan bekas "presiden" PPP, T Murugiah.


Gerakan sudah dianggap "berkubur" terutamanya di Pulau Pinang hinggakan Koh Tsu Koon tidak dapat memberi keyakinan terhadap ahli parti bagaimana hendak menawan kembali Pulau Muitara itu dari tangan DAP dan Pakatan Rakyat.

Ketidak seriusan Tsu Koon ditambah lagi beban sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menuntut lebih masa di Kuala Lumpur berbanding Georgetown sudah semestinya melegakan kem Lim Guan Eng dan Pakatan Rakyat yang dilihat semakin yakin dengan penerimaan rakyat terhadap dasar-dasar baru yang mementingkan golongan berpendapatan sederhana dan rendah.

Yang perlu dibimbangkan Pakatan Rakyat hanyalah bagaimana kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak mampu ditawan seberapa banyak mungkin.


Keputusan pilihan raya negeri Sarawak, BN menang 55 kerusi tapi popular votes hanya 53.9%.


"Jika peratusan 46.1% yang tidak mengundi BN diterjemahkan kepada undi kawasan parlimen, Sarawak akan kehilangan sekurang-kurangnya 12 kerusi parlimen" Kata seorang AJK Pemuda Umno Malaysia yang telah mengadakan post mortem PRN Sarawak


Penganalisis politik juga meramalkan Sabah akan kehilangan sekurang-kurangnya 6 kerusi parlimen iaitu Kota Kinabalu, Sepanggar, Penampang, Pensiangan, Tawau, dan Sandakan.


Jumlah kerusi-kerusi parlimen yang boleh ditawan pembangkang di Sabah dan Sarawak sekurang-kurangnya 18 kerusi parlimen.


Pada pilihan raya umum 2008, Barisan Nasional menang 140 kerusi daripada 222 kerusi parlimen.


Keputusan terburuk dalam sejarah pilihan raya BN.


UMNO menang 79 kerusi, MCA 15 kerusi, MIC 3 kerusi, Gerakan 2 kerusi dan PPP tidak menang sebarang kerusi.


Secara keseluruhan popular votes BN 51.2% sahaja dan gagal dapat majority 2/3 dalam parlimen.


Parti pembangkang menang 83 kerusi.


PKR 31, DAP 28 dan PAS 24 kerusi.


Untuk memperolehi majoriti 2/3, BN perlu mendapat sekurang-kurangnya 8 kerusi tambahan.


Bagaimanapun keputusan 4 pilihan raya kecil parlimen, BN mempertahan Batu Sapi dan menawan Hulu Selangor tetapi gagal pertahankan Kuala Terengganu dan Sibu.

Persoalannya, mampukah Barisan Nasional memperolehi kemenangan 2/3 pada PRU akan datang?

Jika jawapannya YA dan mampu, parti mana yang boleh menyumbang kerusi itu kepada BN?


Bolehkah MCA menambah bilangan kerusinya daripada 15 kerusi yang dimenanginya pada 2008?


Mampukah MIC tambah 4 kerusinya (termasuk Hulu Selangor)?


Bolehkah Gerakan menambah daripada 2 kerusinya?


PPP mungkin tiada kawasan yang boleh ditandingi.


Jawapan kepada persoalan-persoalan diatas bukan sahaja “diragui” tapi hampir mustahil parti MCA, MIC, dan Gerakan merampas kerusi yang telah ditawan DAP dan PKR.


Kini hanya parti UMNO sahaja harapan BN boleh merampas kerusi PAS dan PKR.


Persoalannya juga, mampukah UMNO?


Jika sentimen rakyat tidak berubah cateris paribus, sekurang-kurangnya 18 kerusi dari Sarawak dan Sabah jatuh kepada pembangkang menjadikan jumlah kerusi BN sekarang 139 - 2 (SAPP) - 18=119. Manakala PR 84 + 2 +18 = 104


Dengan kiraan itu, BN masih boleh memerintah dengan simple majority.


Dalam sebuah negara yang matured democracy, kemenangan dua pertiga tidaklah perlu.


Saya yakin secara psikologinya kaum Cina yang menjadi “king maker” di Malaysia lebih suka keadaan kerajaan yang memerintah tidak memperolehi majority 2/3.


Mereka selsa dengan keadaan sekarang.


Terbukti kerajaan hari ini terutama by election yang diadakan dengan mudah tunduk terhadap setiap tuntutan dan desakan mereka.


Jika ditakdir PR menang sekalipun, kaum Cina dan India lebih suka kemenangan yang simple majority untuk teruskan kuasa mereka sebagai “king maker”.


Sungguhpun begitu, jumlah kerusi BN 119 dan Pakatan Rakyat 104 itu hanya mengambil kira perubahan sentiment di dua negeri yang diwar-warkan sebagai Fixed Deposit, semata-mata berdasarkan keputusan pilihan raya Sarawak dan krisis kepimpinan yang berlaku di Sabah.


Apa sekalipun analisis yang dikemukakan kesemua parti yang akan bertanding, hanya masa dan situasi yang akan menentukan.


Selebihnya, dengan harapan SPR dapat menguruskan pilihanraya yang adil dan BERSIH, sebelum Najib Altantuya menghadap Yang di-Pertuan Agong bagi pembubaran parlimen.


JALAN PULANG



Kepimpinan Pakatan Rakyat yakin pembahagian kerusi pilihan raya - kedua-dua peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen antara PKR, PAS dan DAP akan dimuktamadkan hujung bulan ini sebagai persiapan pilihan raya umum ke-13.

The Malaysian Insider difahamkan perkara itu telah dibincangkan dalam sesi pemukiman kepimpinan parti perikatan itu semalam - di mana pemimpin Pakatan Rakyat mengatakan peruntukan kerusi akan dibuat secara rundingan secepat mungkin bagi mengelakkan konflik antara mereka.

“Peruntukan kerusi dibincangkan secara umum, tidak secara terperinci... kami mahu selesaikan ia hujung bulan ini. Sebaiknya kami mahu ia (rundingan kerusi) diselesaikan di peringkat negeri,” kata pemimpin DAP Zairil Khir Johari kepada The Malaysian Insider.


Setiausaha politik kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng ini berkata pemimpin Pakatan Rakyat semalam telah bersetuju peruntukan kerusi itu akan dibuat dengan elok bagi mengelakkan konflik yang berlaku dalam isu pembahagian kerusi pada pilihan raya negeri Sarawak April lalu.


“Jika kami mampu menyelesaikan rundingan kerusi, kami boleh elakkan situasi seperti di Sarawak,” kata Zairil.


Sebelum ini kelihatan PKR dan DAP cuba mendapatkan beberapa kerusi penting yang menyebabkan perbalahan antara kedua-dua pemimpin parti itu,


“Saya rasa dalam soal kerusi Parlimen ia tidak banyak masalah tapi kerusi negeri berbeza. Kepimpinan negeri sering mempunyai pandangan yang berbeza tentang kawasan mana parti harus bertanding.


“Jadi jika pembahagian kerusi selesai, kemudian kami boleh putuskan siapa calon yang akan bertanding,” tambah Zairil.


Difahamkan PAS mahu bertanding di kerusi Parlimen “lompat” yang dimenangi PKR sejak pilihan raya umum 2008.


Umno juga telah mengumumkan akan menawan kembali kerusi PKR yang dilihat lemah dalam Pakatan Rakyat.


Pada pilihan raya umum 2008, PKR mendapat kemenangan terbesar di Parlimen dengan 31 kerusi, yang mana Pakatan Rakyat menang di lima negeri dan 82 kerusi Parlimen.


PAS punyai 23 kerusi Parlimen.

No comments: