Thursday, August 18, 2011

Pentadbiran di Kedah jauh lebih cekap berbanding zaman BN

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

Kecekapan Pejabat Tanah Daerah Kulim memproses permohonan dalam masa dua jam telah memberi kejayaan besar kepada jabatan itu apabila menang Anugerah Inovasi Sektor Awam 2010.

Penganugerahan itu membolehkan Pejabat Tanah Kulim membawa pulang RM300 ribu, hadiah disampaikan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan di ibu negara baru-baru ini.

Pertandingan yang diadili oleh Mampu ini disertai oleh semua jabatan kerajaan dan sektor awam di Malaysia dan Kedah memenangi kategori inovasi melalui penglibatan pertama kali Pejabat Tanah Kulim.

Selain itu, Pejabat Tanah Daerah Kulim dalam gerak kerjanya telah mempelopori beberapa inovasi termasuklah Karnival Lelongan Awam Hartanah, Kaunter Pandu Bayar, Kaunter Ekspress dan Prosedur Cut of Point.


Kejayaan pentadbiran tanah daerah di sebuah negeri yang dipimpin oleh Pakatan rakyat adalah berita besar, namun digelapkan oleh media-media arus perdana.


Baru-baru ini Sebaik dilantik menjadi Datuk Bandar Alor Setar Dato’ Haji Mat Noh Ahmad bertekad mahu jadikan bandaraya Alor Setar sebagai ‘Bandaraya Sejahtera’ selari dengan tema Kedah Sejahtera yang menjadi misi PAS dalam dokumen manifesto dahulu lagi.


Antara langkah diambil ialah pelaksanaan OSC Online bertujuan mempercepatkan proses permohonan kepada jangkamasa enam bulan berbanding sebelum ini mengambil masa yang panjang sehingga bertahun-tahun lamanya.


Permohonan ini meliputi kelulusan pembangunan tanah, kebenaran merancang dan pelan pembangunan, penambahbaikan sistem penyampaian prosedur dan proses cadangan pemajuan ini merupakan aspek terpenting dalam usaha kerajaan meningkat sistem penyampaian perkhidmatan awam.


Penambaikan ini akan dilaksanakan bersama ‘certificate on complenation and compliance’ bagi meningkatkan daya saing negeri untuk menarik pelabur asing ke negeri Kedah.


Projek Keli-K di Sungai Pau, Sik yang menghadapi masalah pada peringkat awal berjaya diatasi apabila kilang pemprosesan ikan keli mula dilaksanakan dan akan disiapkan dalam masa terdekat.


Terbinanya kilang ini, dapat menangkis tohmahan pembangkang yang mengatakan kerajaan negeri tidak melakukan apa-apa bagi membantu rakyat, malahan belum ada lagi negeri di Malaysia ini yang ada kilang seumpama ini.


“Di Malaysia masih tak ada kilang macam ni, apabila dah siap, kita kena labur sikit untuk tambah sangkar dan meluaskan pasaran,” kata Menteri besar.


Pusat Kecemerlangan Perbankan Islam, Kewangan dan Keusahawanan Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) berjaya menarik sebuah institusi kewangan negara jiran Thailand untuk menjalin hubungan kerjasama dua hala.


Berdasarkan kepada MoU berkenaan, Insaniah akan menyediakan tenaga pengajar berpengalaman bagi melatih seramai 1,800 kakitangan Bank Islam Thailand dalam masa dua hingga tiga tahun.


Kerjasama ini membuktikan keyakinan Bank Islam Thailand dengan keupayaan Insaniah dan memilihnya untuk membekalkan latihan secara menyeluruh mengenai perbankan Islam kepada kakitangan mereka.


Nampaknya di bawah PAS, IPT itu diperkasakan sehingga menjadi mentor pengurusan kewangan Islam di peringkat dunia, perkara yang tidak pernah berlaku di zaman BN dahulu.


Lebih tiga tahun memimpin kerajaan, kepimpinan politik negeri dianugerahkan dengan sebuah birokrasi pentadbiran negeri yang efisien dan menapak dengan lebih baik dari kerajaan terdahulu. Apa maknanya?


Maknanya, para pegawai lebih selesa bekerja di bawah kerajaan yang tiada agenda politik kepartian dalam pentadbiran. Dalam ilmu pengurusan politik boleh wujud di mana-mana, sekalipun di luar wadah politik. Tidak terkecuali jabatan kerajaan. Itu lumrah. Namun di kedah ia tidak diburukkan dengan pengaturcaraan politik kepartian dalam pentadbiran negeri. Mampukah kerajaan Pusat melakukan amalan yang serupa?


Di peringkat awal pentadbiran kerajaan pimpinan Dato’ Seri Ustaz Azizan pada Mac 2008, terdapat pihak yang meragui sejauhmana para pegawai yang separuh abad ‘ditarbiyah’ BN boleh member kerjasama terhadap kerajaan negeri. Namun selepas pelbagai pencapaian dicapai oleh negeri, keraguan tersebut terhakis. Mereka setia untuk bersama dengan kepimpinan negeri dan tidak kekok untuk berbeza dengan Pusat.


Alangkah baiknya jika para pegawai dan kakitangan kerajaan negeri Kedah dimudahkan lagi bekerja dengan tiada perbezaan antara Negeri di Pusat; yakni kekalkan PAS di negeri dan tumbangkan BN di pusat.

1 comment:

Anonymous said...

kerajaan PAS lebih cekap tanpa campur tangan DAP. ini dah terbukti di KEDAH. Pas sebenarnya x perlukan DAP kerana PAS kedah lebih telus berbanding DAP yg memerintah selangor dan pulau pinang.