Thursday, September 15, 2011

POTONG KEPALA!!! Tentera British bunuh orang kampung di Batang Kali tahun 1948



12 Disember 1948.satu sejarah hitam yag tidak boleh dipadamkan dari sejarah tanahair. ini bukti kerakusan dan kejamnya tentera british yang dikatakan datang membawa keamanan di tanah melayu ketika itu..

Ini adalah sebuah cerita pembunuhan beramai-ramai penduduk keturunan Cina di sebuah ladang getah oleh tentera british
sebelum tentera penjajah itu membakar kampung mereka.

Platun ke-7, G Company, yang ke-2 daripada Pengawal Scotland mengepung sebuah kebun getah di Sungai Rimoh, Batang Kali, Selangor, di Malaya. 24 orang penduduk yang tidak bersenjata dan tidak bersalah telah dibunuh.



Tanpa kesempatan melarikan diri dan membela diri, penduduk perkampungan itu telah dituduh sebagai komunis, dalam kejadiaan itu seorang mangsa berjaya menyelamatkan diri, selain itu isteri-isteri dan anak-anak mangsa melihat sendiri kejadian kejam itu dilakukan didepan mata mereka.

Pada
1 November 1949 Satu siasatan rasmi telah dijalankan terhadap arahan Attorney-General Malaya pada ketika itu. hasil daripada siasatan tersebut adalah AG berpuas hati yang ‘saspek-saspek (24 lelaki tersebut) mungkin berjaya melarikan diri jika askar-askar tersebut tidak melepaskan tembakan. Siasatan ini tidak pernah diketengahkan ke pengetahuan umum, atau dihantar ke ‘War Office’.

Apa yang menyebabkan peristiwa penting ini menjadi tragedi besar?, dan adakah mereka komunis seperti yang didakwa.


Satu kenyataan S
urat Khabar Inggeris (The People) pada 1 Februari 1970 telah membongkar dan mengutuk pembunuhan kejam tersebut. Kenyataan bersumpah daripada Tentera British (bekas Pengawal Scotland) menunjukkan fakta-fakta yang berikut:-

i. patrol tersebut mendapat arahan awal untuk memusnahkan kampung berkenaan;
ii. ahli-ahli patrol telah diberi peluang untuk tidak melibatkan diri dengan pembunuhan itu;
iii. Mangsa-mangsa telah ditembak tanpa mencuba untuk melarikan diri; dan
iv. terdapat konspirasi untuk menipu soal siasat pada 1949.

Malah Setiausaha Pertahanan (Dennis Healy) mengarahkan Polis Penyiasat Scotland untuk menubuhkan pasukan tugasan khas (diketuai oleh Frank Williams) untuk menyiasat perkara ini. Hasil daripada siasatan ini, bukti yang kukuh telah dapat dikumpulkan, yang menunjukkan bahawa kejadian pembunuhan kejam di Batang Kali pada Disember 1948 memang sebenarnya telah berlaku.

Istilah Pembunuhan kejam digunakan kerana siasatan mendapati
tindakan Platun ke-7, G Company adalah silap, mereka yang dibunuh bukan anggota komunis seperti yang didakwa..

Satu
dokumentari BBC pada 9 September 1992 , menyiarkan laporan siasatan mengenai pembunuhan beramai-ramai tersebut yang bertajuk “In Cold Blood” disiarkan di United Kingdom dan mendedahkan bukti baru mengenainya.

Dokumetari tersebut menyiarkan laporan-laporan saksi-saksi dan mangsa-mangsa yang terselamat termasuk pengakuan sesetengah bekas Pengawal Scotland dan temuramah bersama Pegawai Polis Penyiasat Scotland yang telah menyiasat kes ini pada 1970. Ia jelas menunjukkan kesalahan Pengawal-pengawal Scotland berkenaan dan penipuan besar-besaran berkenaan pembunuhan tersebut. Walaubagaiamanapun, tiada apa yang telah dilakukan oleh kerajaan UK selepas itu dan tiada pegawai British
yang telah ditahan.


Umnoapco sebelum ini sibuk menuduh orang itu dan orang ini komunis, walaupun t
iada bukti nyata keterlibatan mereka secara langsung dengan komunis, ia sama seperti apa yang telah dilakukan oleh platun ke 7 tentera british dulu.

Fikirkan juga
mengapa tentera Britain tergamak membakar sebuah kampung di Batang Kali itu hanya kerana bimbangkan ancaman komunis walaupun penduduk kampung itu sebenarnya tidak bersenjata mahupun membahayakan tentera terbabit,malah tiada bukti mereka terlibat secara langsung dengan komunis, adakah kerana mereka berbangsa cina maka mereka dilebelkan komunis?

Apa yang umnoapco lakukan sekarang sama, walaupun seseorang itu tidak dapat dibuktikan terlibat secara langsung dengan komunis, tetapi jika ia satu ancaman, ia perlu diburukkan dan dicop sebagai bahaya.tukanglawan

9 comments:

Hamdan Rukun said...

HE!HE!HE!

BEGITULAH JUGA KEJAMNYA KOMUNIS YANG TELAH MEMBUNUH PASUKAN KESELAMATAN BUKIT KEPONG, ISTERI DAN ANAK ANAK MEREKA.SEBAHAGIANNYA DICAMPAK KE DALAM API YANG MARAK MENYALA !

Anonymous said...

Inilah perangai tali barut British. Pencacai umporno dibawah bendera Union Jack

Anonymous said...

Bagi Penjajah British sesiapa sahaja pihak yang menentang mereka adalah dianggap pengganas dan akan mereka tentang habis-habisan. Hanya UMNO sahaja yg mereka senangi dan berikan kuasa untuk mentadbir Malaya selepas merdeka kerana UMNO adalah penjilat dan pengampu setia mereka. Sehingga kehari ini UMNo masih lagi meneruskan dasar2 penjajah barat laknatullah ini sebagai cara membalas jasa dan mengenang budi British yg telah menyerahkan kuasa pentadbiran kepada mereka.

Hamdan Rukun said...

HE!HE!HE!

HANGPA CERITALAH APAPUN. HAKIKATNYA SATU MASA MAT SABU TELAH ISYTIHARKAN KUMPULAN YANG MEMBUNUH, MEMBAKAR PASUKAN KESELAMATAN BUKIT KEPONG, ISTERI DAN ANAK ANAK MEREKA ADALAH HERO SEBENAR...

Anonymous said...

itu ja hujah luncai dah tak tahu nak cari hujah. percaya dengan utusan meloya

Anonymous said...

bagus! padan muka! !!!

inilah balasan kepada komunis bangsa cina yang tidak sedar diri, tinggal negara orang tapi perangai mcm setan.

Kenapa tdk beritahu berapa ribu melayu dibunuh komunis yg majortinya bangsa cina? orang melayu ditangkap sesuka hati, imam dibunh dikandang babi, anak dara melayu dirogol kemudian dibunuh, masjid dibakar surau dibakar!

cina dibunuh bising nak mampus, orang melayu islam dihina ..dibunuh kenapa senyap?

memang dasar bangsa sialan, bangsa bangsat tak tahu malu, dapat betis nak peha, diberi peha minta kepala

jika perang kaum berlaku lagi, aku akan cari dan tebas bangsa mata babi ni cukup2! !

Anonymous said...

betul tu bro,sokong u habis2san...memang drang dasar babi buta langgar apa saja,maruah,bangsa,agama semua drang mau rogol...kta hmpr khlngan apa saja atas kerakusan & ketamakan dsbbkan bangsa dasar bangsat ini yg tdk perna puas selagi kaum lain tdk gugur ditelan bumi atau menyembah dtelapak kaki babi drang..mari rakan pribumi sedarlr kta sblm kta menjadi asing dtanahair sndri..apa sgt budi sang babi ini andai berbyar kesengsaraan racun yg akhirnya membinasakn sejagat mysrkt kita..ayu!!..rakan2 bgun kta benteras generasi komunis ini.

Anonymous said...

banar tu kwan, tapanggil pla aku kta2 tu, kpda yg msh tdur bgun3 buka mata,tlinga sblm musuh ada dselimut..

Anonymous said...

Cina, bangsa yang paling banyak menimbulkan jenayah berat di Malaysia. Dadah, pil khayal, Judi, Pelacuran, Babi dlm makanan, Anjing gigit orang, Pemberi Rasuah, rompakan bersenjata api, samseng jalan raya, samseng, gengster,