Thursday, October 27, 2011

NAJIB 'KOOL'!!! Solekan penasihat asing

Pendedahan mengejutkan oleh organisasi yang menentang pembalakan haram dan penganiayaan kaum pribumi Sarawak, Bruno Manser Fund (BMF) mengenai penglibatan bekas ketua komunikasi untuk bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair sememangnya mengundang pelbagai persoalan.

Umum mengetahui bahawa Najib kini berada dalam keadaan terdesak untuk kembali mendapat sokongan rakyat di saat BN menghadapi tentangan paling sengit sejak pilihanraya umum tiga tahun lalu.


Dan berdasarkan kajian terkini unit risikan, didapati pentadbiran Najib bakal kecundang dalam pilihanraya umum sekiranya diadakan dalam tempoh tiga bulan akan datang.


Lalu dengan bantuan APCO Worldwide yang sudah menjadi penasihat Najib pada April 2009, Alastair Campbell (gambar atas) dihantar oleh Tony Blair bagi memulihkan keadaan yang semakin genting.


Sarawak Report dalam pendedahannya jelas membuktikan bahawa imej Najib kini "disolekkan" dengan pelbagai janji manis dan perubahan imej yang kununnya bersesuaian dengan trend anak muda dan lebih kool berbanding dengan penampilan bangsawan yang diamalkannya sebelum ini.


Tetapi ia tidak dapat mematikan sama sekali isu yang lebih mendesak seperti kenaikan harga barang, ketirisan dalam perbelanjaan kewangan serta rasuah yang semakin membarah dalam segenap lapisan masyarakat akibat kos sara hidup yang semakin menggila.


Apa saja alasan yang bakal dinyatakan Najib hanya akan menjauhkan rakyat secara senyap walaupun dikhabarkan pilihanraya umum akan tetap akan diadakan bulan depan.


Kita akan lihat nanti sama ada imej kool Najib akan sekali lagi memakan diri dan BN kerana tiada apa yang dapat membantunya hatta menggunakan perisikan Israel sekalipun sebab rakyat sudah sedar akan pembohongan demi pembohongan yang dilakukan sehingga hari ini.


JALAN PULANG



'Bekas ketua PR Tony Blair bantu Najib menang PRU'




Bekas ketua komunikasi Perdana Menteri British, Tony Blair - Alastair Campbell dikatakan sedang bekerjasama dengan BN untuk membantu kerajaan memenangi pilihan raya umum akan datang.

Menurut portal Sarawak Report, Campbell baru-baru ini telah dilihat di Astana, ibu negeri Kazakhstan dan juga di Kuala Lumpur bagi menjalankan kerja-kerja perundingan.


"Berdasarkan sumber-sumber eksklusif, kami difahamkan Campbell sedang memberi nasihat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai cara memenangi pilihan raya akan datang.


"Menurut sumber kami, Campbell mengadakan pertemuan dengan Najib di KL baru-baru ini dan adalah orang di sebalik yang menasihatkan perdana menteri sejak beberapa bulan lalu untuk menampilkan imej lebih mesra, seperti janji untuk reformasi undang-undang tahanan dan konsep 'Najib Cool',” kata laporan itu.


Campbell pernah menerajui kempen ‘Cool Britannia’ untuk Blair pada sekitar 1990an.


Beliau juga terkenal kerana menyakinkan rakyat Britain melalui usaha perhubungan awam untuk menyokong pencerobohan ke atas Iraq.


Menurut Sarawak Report, Najib mengupah Campbell bagi mendapatkan kepakaran strateginya bagi memenangi pilihan raya akan datang.


"Ia adalah mengenai cara untuk berhadapan dengan pembangkang, bagaimana untuk memaparkan imej Najib dan apa yang perlu dilakukan untuk menang, berdasarkan kejayaan Tony Blair.


"Kerjasama ini mencetuskan kebimbangan di kalangan pembangkang kerana Campbell menggunakan hubungan antarabangsa dan pengaruh beliau melalui Blair untuk meningkatkan imej Najib dan BN, di sebalik rekod parti itu yang terbukti mengamalkan rasuah, penindasan dan penafian hak-hak asasi manusia serta kegagalan mengadakan pilihan raya yang bersih di Malaysia," petik laporan itu.


Former Blair aide Alastair Campbell denies working for Najib



Alastair Campbell, the man once called Tony Blair’s “unelected spin doctor”, moved today to deny reports that he had been appointed an adviser to Datuk Seri Najib Razak.

Campbell (picture), who was the former British PM’s powerful director of strategy and communications, said on micro-blogging site Twitter that he has not even been to Malaysia in response to suggestions that he recently visited Najib to advice the prime minister on his image.


“I see I have been spotted in Malaysia. Therefore I must be advising the government. Must have a double. Not been. Not advising. Fin d’histoire (Sic)(end of story),”
he wrote this evening on his Twitter account @campbellclaret.

Whistleblower site Sarawak Report had cited sources as saying that Campbell, who gained infamy for the so-called Dodgy Dossier that sanctioned the invasion of Iraq in 2003, was in the capital recently to advice Najib on strategies to win an upcoming general election.


The Malaysian Insider also reported last month that a group of political strategists that includes members of the team behind Blair’s “New Labour” campaign have started work to reinvent Najib as a moderate reformist.


The team is understood to be pushing a “Cool Najib” image to appeal to progressive voters as the PM prepares to lead his Barisan Nasional (BN) into elections for the first time.


The election as Britain’s PM of a relatively young Blair in 1997 was seen as a successful bid by his campaign to capitalise on the “Cool Britannia” era marked by a resurgence in British pop music acts, artists and fashion.


Blair’s New Labour movement that moved his party to the centre was closely associated with the “Cool Britannia” idea.

Najib has contracted a series of public relations firms, including APCO Worldwide, in an effort to burnish his personal and administration’s images locally and worldwide.


APCO’s time in Malaysia was marked by controversy after the opposition alleged the public relations firm was linked to Israel.


Putrajaya was also forced to end its RM96 million contract with British publicity firm FBC Media after an embarrassing exposé by Sarawak Report revealed Malaysian leaders routinely appeared in paid-for interviews on global television programmes.


Campbell, a former journalist, resigned from Blair’s office in August 2003 after it was revealed that he ordered dossiers on Iraq’s purported possession of Weapons of Mass Destruction to be altered to be consistent with the United States’ stand.

No comments: