Friday, February 17, 2012

KUTUKAN BERTERUSAN!!!! Laman Facebook Curtin University gantung komen isu PhD Rosmah!




Selepas beberapa hari serangan berterusan rakyat Malaysia ke atas Curtin University melalui laman Facebooknya, universiti tersebut kini menggantung kesemua komen yang diberikan pembacanya!

Tekanan berterusan ini dipercayai disebabkan oleh penganugerahan ijazah Doktor Falsafah (Persuratan) kepada Rosmah Mansor yang diadakan di kampus universiti tersebut di Perth, Australia.


Komen pembaca yang hampir kesemuanya mengutuk tindakan universiti terbabit menganugerahkan ijazah tersebut mendapat kecaman meluas bukan saja pembaca laman tersebut tetapi juga melibatkan bekas pelajar universiti yang ada mengoyakkan ijazah mereka dan menghantar gambar mereka ke laman Facebook universiti itu.


Mereka memberikan justifikasi bahawa komen negatif yang disiarkan melanggar Akta Hasutan 2006 dan Kod Jenayah Komanwel sebagai alasan seperti berikut:.


Due to continuing infractions of our own terms of use and Facebook's terms and conditions, and the risk of breaching both the Defamation Act 2006 and the Commonwealth Criminal Code, we have unfortunately no choice but to temporarily suspend comments on this wall. If you have any grounds for complaints please direct them to
http://complaints.curtin.edu.au/management/index.cfm

JALAN PULANG



Curtin gantung komen tentang Rosmah di FB




Selepas Facebook Universiti Curtin menjadi sasaran hebat rakyat Malaysia, institusi pengajian tinggi tersebut telah menggantung komen di dinding Facebooknya.

"Disebabkan pelanggaran berterusan terhadap terma penggunaan dan syarat serta terma Facebook, dan risiko pencabulan Akta Fitnah 2006 serta Kanun Jenayah Komanwel, maka kami tiada pilihan kecuali menggantung sementara komen di dinding ini," katanya dalam satu pos di Facebook.


Penggantungan itu dibuat ekoran amaran berkali-kali terhadap warga siber ketika membuat komen tentang anugerah ijazah Doktor Kehormat Persuratanan universiti itu kepada Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.


Menurutnya lagi, terdapat begitu banyak serangan peribadi, tuduhan mengenai aktiviti ciminal, dan kebencian yang disebar, dan pihaknya perlu mematuhi Akta Fitnah 2006 untuk membuang kandungan seperti ini.


Walaupun pengguna tidak lagi boleh memberi komen terus di dinding Facebook Universiti Curtin, tetapi komen boleh dibuat di posting universiti berkenaan.

No comments: