Friday, February 17, 2012

TERLALU TERDESAK!!! BR1M jadi talian hayat UMNO

http://www.mindaaktif.net/wp-content/uploads/2012/01/semak-BR1M-500.jpgDi tengah tengah kesibukan Umno mengagihkan dana kerajaan bagi memancing rakyat, Pemuda PAS Kelantan pula melancarkan program Anak Muda Tolak Umno.

Umno sekarang dilihat memperjudikan nasib dengan bergantung sepenuhnya kepada Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), wang ihsan dan insentif kepada pesawah. Ia menjadi talian hayat bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Selain itu, Umno bergantung kepada Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAMP) dan baucer buku RM200 kepada pelajar institusi pengajian tinggi.

Namun malangnya di Kelantan hanya sekitar 260,000 daripada 600,000 borang permohonan BR1M yang diagih dikembalikan pemohon.

Dan 2 Febuari lalu Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin datang ke Kelantan mengagihkan baucer tersebut di peringkat parlimen Ketereh dan Kuala Krai.

Malah program penyampaian baucer BR1M menghiasi setiap laman akhbar tempatan seminggu dua ini.

Biarpun program itu disenarai dalam Bajet 2012, namun Umno mengumpannya sebagai program politik untuk menarik simpati rakyat.

Ketua Pemuda PAS Negeri, Ustaz Abdul Latif Abdul Rahman berkata, ada penduduk yang memohon mendapatkan bantuan dipaksa bersumpah mengundi BN pada pilihan raya umum tidak lama lagi.

“Ada rakyat menanyakan bolehkah bersum pah bagi mendapat ban tuan itu, saya beritahu kalau bersumpah pun tidak wajib undi Umno kerana perbuatan itu dianggap lagha (siasia).

“Jadi sumpah tersebut tidak memberi kesan dari segi syarak kerana secara jelas Umno tidak memperjuangkan Islam, malah ia lebih cenderung kepada maksiat,” katanya pada pelancaran program Anak Muda Tolak Umno di Pasar Peringat malam 1 Febuari lalu.

Program itu dilancar Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hadir sama anggota Exco, Dato’ Mohd Amar Abdullah, Pengerusi Majlis Pimpinan KeADILan Kelantan, Abdul Aziz Kadir dan Adun Melor, Ustaz Wan Ismail Wan Jusoh.

Bagaimanapun kata Abdul Latif, kalau boleh elok dielak bersumpah kerana sumpah seperti itu tidak wajib dilaksanakan.

Pada awal 1990-an petani di kalangan penyokong PAS dipaksa mengisi borang keahlian Umno bagi membolehkan mereka mendapat bantuan baja subsidi cap dacing. Malah dalam isu lain, guru-guru yang memohon untuk bertukar dikehendaki mengemukakan nombor keahlian Umno.

Program Anak Muda Tolak Umno dimulakan pada 15 Januari lalu akan diteruskan di 45 kawasan Dewan Undangan Negeri.

Program tersebut mendapat sambutan anakanak muda apabila mereka memenuhi perkarangan Pasar Peringat.

Pada majlis itu juga Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyerahkan panji-panji Anak Muda Tolak Umno kepada wakil-wakil Pemuda PAS kawasan. Selepas itu diadakan bacaan ikrar beramai- ramai.

Anak-anak muda datang tanpa menghirau kan hujan yang sekali sekala agak lebat. Sebelum itu ketibaan Menteri Besar diiringi de ngan perarakan motosikal.

Mengulas isu sama Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, Umno bakal berdepan dengan masalah apabila Kementerian Kewangan bukan lagi diterajui Umno dan BN.

Katanya, mereka tidak mampu lagi berbuat apaapa bagi mengumpan rakyat kerana duit negara sudah di bawah

No comments: