Saturday, June 16, 2012

MIDAH KECUT!!! Mari baca kisah Dr Lee Boon Chye dan Radzi Zainon dihalang untuk berdialog dengan Midah

Selepas selesai solat dan makan tengahari tadi, aku pun bersiap-siap untuk pergi ke suatu majlis dailog bersama masyarakat setempat di Taman Desa Aman kat Pengkalan Pegoh, Ipoh. Jam dah menunjukan 2.30 ptg. tapi Cikgu Nazri dan isterinya tidak sampai-sampai lagi. Mereka berdua janji nak ikut sama ke majlis tersebut.

"Bolehkah saya kesana sama? Saya dan isteri saya ramai kenal mereka di sana tu," jelas Cikgu Nazri kepada saya bila saya beritahu yang YB Dr Lee Boon Chye dan Radzi Zainon akan pergi ke suatu majlis Dailog bersama masyarat setempat di situ.

"Boleh! jawab saya, kita pergi sama..." Begitulah janji kami. Dan tidak lama kemudian, kereta Honda City hitam pun berenti kat depan rumah. Mereka dah sampai.

Kami pun pergi menuju ke tempat yang nak dituju.Aku bukan tau pun tempat tu kat mana, maka aku ngeko aje lah kat belakang kereta mereka. Dalam perjanan tu sempat jugalah aku mengambil gambar ini.


Pendekan cerita, maka kami pun sampailah ke majlis yang di tuju. Aku parking kereta tidak jauh dari khemah.Aku lihat Cikgu Nazri berlalu terus untuk mencari tempat letak kereta fikir ku sebab keadaan agak sesak di situ. Agak lama juga aku menunggu dalam kereta, muka Cikgu Nazri dan isteri tak nampak-nampak pun!

Aku pun terus keluar.Tengok ada RELA? Aku mula agak menggalabah! Tapi aku buat selamba bodoh aku aje terus berjalan menuju ke hadapan - ambil gambar.Ambik kow! muka-muka Umno! Rupa-rupa-nya majlis anjuran Hamidah BP!

Aku seperti biasalah, bukan nak ganggu majlis orang. Aku ambil gambar mana yang menarik pada pikiran aku.Manis-manis wanita Umno kat sini.Korang tengok sendiri kalau tak percaya...


Tapi apa pun, korang jangan tengok gambar awek saje sampai tak ternampak nun belakang tu....YB Dr Lee Boon Chye kena tahan sama diorang!Ada geng samseng yang tak benarkan Dr Lee dan rakan-rakannya untuk hadir dalam majlis dailog tersebut.

Kemudian bila orang RELA ini datang dan Dr Lee jelaskan tujuan kedatangannya bukan untuk buat kacau, maka Dr Lee pun dibenarkan duduk bersama para hadirin yang lain.

Ikut program, ianya akan bermula jam 3.00 ptg. Maka tunggu punya tunggu macam menunggu buah tidak jatuh!

Aku mula menjangkakan yang Hamidah BP tu tidak akan hadir untuk mengelak dari berdepan dengan Dr Lee dan Radzi Zainon yang turut hadir di majlis itu.


Tepat jam 4.00 ptg, diorang pun pasang lagu 'Dia Datang'.Rupa-rupanya menyambut kedatangan Hamidah BP! Apa punya janji! lu sudah lewat satu jam lah hoi mangkuk! cepatlah sikit!

Selepas ramai-ramai nyanyi lagu negaraku, Hamidah pun berucap.Dalam ucapannya itu, dia bagi tau yang majlis tersebut adalah majlis dia untuk beramah mesra dengan orang-orangnya ....'BUKAN' majlis berdailog!Ha! ha! ha! BP ini sudah lupa apa yang tertulis kat kain rentang dia tu! Ha! ha! ha!


"Saya tidak mahu meneruskan ucapan saya ini selagi orang yang tidak berkenaan berada di sini. Saya minta YB Parlimen Gopeng, Dr Lee dan calon DUN Sg Rapat Radzi Zainon beredar dari sini" katanya lalu terus duduk dengan menarik muka semasam cuka.Ha! ha! hangit betul nampaknya siBP!

Kemudian kelihatan beberapa orangnya pun menghala ke arah tempat duduk Dr Lee.Entah apa yang diaorang kecuhkan aku tak dengar atau tanyakan selepas itu.Tapi sudah tentulah mereka suruh Dr Lee dan Radzi Zainon supaya meninggalkan majlis tersebut!

Konon nak buat majlis berdailog dengan orang ramai, tetiba bila orang mai Hamidah BP dah naik hangit pula!Loh! kata 'Kehadiran Tuan/Puan Amat Dihargai'? Ha! ha! ha! ini macam punya orang pun adakah?

Sepatutnya inilah masa dan ketikanya Hamidah BP ambil kesempatan untuk berdailog dengan mereka ini kalau benar perbuatannya itu tidak menyalahi prosedur undang-undang. Kalau dia ikut prosedur betul kenapa mesti terkemut?

Kalau nak buat majlis tertutup, biarlah benar-benar ditempat yang tertutup dan bukan seperti ini di tempat terbuka dan di tempat awam seperti ini! Meroyan betul!

Dr Lee dan Radzi Zainon terpaksa mengalah. Mereka tidak mahu merosakan majlis orang. Tujuannya adalah untuk lebih memeriahkan lagi suasana agar masyarakat setempat dapat memahami situasi sebenar kenapa mereka bantah pembinaan Sekolah Agama Rakyat diatas padang permainan kanak-kanak.


Korang bandingkanlah dengan gambar yang saya ambil sewaktu dalam perjalanan ke majlis ini tadi.Tiada langsung langkah-langkah keselamatan yang sepatutnya diambil.Kawasan tapak bina se4cara terbuka tanpa dipagar.Tiada tanda 'larangan masuk' kepada yang bukan berkenaan dan pekerja pun tidak memakai pakain keselamatan seperti helmet atau safety boot.


Mana ada papantanda memaklumkan projek apa ke apa? Siapa nama kontraktornya, lesen kelulusan DBI apa nombornya, akiteknya siapa? Inilah antaranya yang perlu Hamidah BP kena perjelaskan kepada orang ramai dan jangan fitnahkan dengan memainkan sentimen perkauman bahawa Dr Lee Boon Chye menentang projek tersebut semata-mata bencikan Islam.

Apabila balik dan sampai ke rumah, YDP Hj Rahim beritahu Cikgu Nazri dah berada di Bagan Serai....ha! ha! ha! kejutan untuk Umno! Cikgu Nazri bawa isterinya sekali untuk majlis penyerahan borang masuk PAS kepada Tuan Guru malam ini bersama-sama dengan Abdullah Antong Sabri - salah seorang peminat blog ini suatu masa dulu.... selamat bersama dalam perjuangan yang suci ini, Allahu akbar!AlHusseyn

No comments: