Monday, June 14, 2010

DHPP dapat sokongan perwakilan

http://buletinonline.net/images/stories/berita27/tghaha.jpg












KOTA
BHARU , 14 Jun : Penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) telah mendapat sokongan dari seluruh perwakilan Muktamar Tahunan PAS kali Ke 56 yang berakhir semalam.

Bahkan ianya mendapat liputan yang meluas dari media cetak dan elektronik.

”Semua perwakilan dari Perlis hingga ke Sabah menimbulkan sokongan penubuhan Dewan Himpunan Penyokong PAS,

”dan kita mendapat ulasan dari pihak luar parti khususnya pihak media samada yang bercetak atau pun elektronik,”ujar Presiden PAS Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam ucapan penangguhannnya diakhir Muktamar Tahunan PAS Ke 56 semalam.

Sehubungan itu, beliau menemplak golongan yang menentang amalan politik PAS yang mengiktiraf sokongan bukan Islam tersebut

Katanya, golongan tersebutlah yang dulunya, pada tahun 60an, mengatakan PAS tidak boleh memerintah negara kerana negara ini mempunyai masyarakat majmuk.

Apabila kini, PAS melibatkan golongan bukan Islam, golongan tersebut, bercakap sebaliknya.

”Bila kita libatkan orang bukan Islam, dalam kerja politik kita mereka berputar balik, ini kerana sempitnya pmikiran (mereka), kerana mereka mempelajari Islam secara serpihan,”tegasnya.

Beliau menempelak golongan tersebut yang mahu mengekalkan pemikiran orang-orang Melayu Islam dalam kefahaman yang dikehendakki oleh penjajah.

Penubuhan DHPP, tegasnya, mengikut ajaran Islam dan tidak sama dengan hubungan antara Umno dan rakannya yang bukan Islam dalam Barisan Nasional.

”Kerjasama dengan orang bukan Islam dalam PAS adalah kerjasama ‘tahaluf siyasi’ dan diizinkan oleh syarak,

”kerjasama Umno dengan bukan Islam, menggadai prinsip dan maruah, dan tidak boleh menjadi Islam yang ditunjuk kepada orang-orang yang bukan islam,

”apa yang kita buat pada hari ini berdasar kepada al-Quran, berdasarkan kepada as-sunnah Nabi SAW, berdasarkan kepada muzakarah para ulamak”jelasnya.

Katanya, amalan Tahaluf Siyasi dalam PAS bukan sahaja di bincangkan dalam Majlis Syura Ulamak, bahkan dibentangkan dalam majlis perbincangan ulamak-ulamak peringkat Internasional.

No comments: