Monday, June 14, 2010

Khir Toyo dibidas

My Photo














SHAH ALAM, 14 Jun :
Kerajaan Negeri menegaskan ganjaran RM5,000 kepada pemimpin masyarakat dan kakitangan kerajaan yang berjaya membantu membanteras jenayah curi pasir adalah untuk melengkapi usaha penguatkuasaan pejabat daerah.

Setiausaha Politik Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, ganjaran itu untuk menggalakkan jawatankuasa keselamatan dan kemajuan kampung (JKKK), ketua kampung, membantu pejabat daerah isu berkenaan di tempat mereka.

Katanya, tidak timbul persoalan ketidakpercayaan kepada pejabat daerah yang mempunyai peranan utama dalam membanteras rasuah.

“Seperti mana yang dimaklumkan oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, tawaran dibuat untuk memberi peluang kepada pemimpin masyarakat mengambil bahagian dalam menaikkan kutipan hasil perlombongan pasir.

“Saya tidak faham bagaimana Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo boleh membuat tafsiran bahawa ganjaran berkenaan menunjukkan Kerajaan Negeri bersikap ‘lepas tangan’ serta tiada kepercayaan kepada pejabat daerah,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Menurutnya, kritikan itu menunjukkan Dr Khir tidak faham proses pentadbiran perlombongan pasir baik yang dahulu atau yang baru diperkenalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat.

“Sebab itu beliau memberi maklumat salah dengan mendakwa pada 2007 beliau berjaya mengutip RM20.5 juta royalti pasir sedangkan laporan rasmi Pejabat Tanah dan Galian mengesahkan hanya RM2.9 juta dikutip,” katanya.

Nik Nazmi menegaskan, Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) tiada kuasa mengeluarkan lesen, sebaliknya lesen dikeluarkan Pejabat Tanah kepada KSSB yang kemudiannya membuat tender terbuka memilih kontraktor untuk kerja melombong.

“KSSB juga memantau untuk memastikan syarikat membuat pengisytiharan yang betul dan membayar royalti kepada Kerajaan Negeri,” katanya sambil menambah, yang jelas, kutipan royalti jauh lebih tinggi daripada kutipan melalui cara lama.

“Sebenarnya kerajaan terdahululah yang telah ‘lepas tangan’ dalam pengurusan dan pentadbiran perlombongan pasir hingga banyak syarikat atau kontraktor tidak membuat pengisytiharan yang benar (under-declare) hingga negeri ini kehilangan royalti ratusan ribu ringgit,” katanya.

Katanya, Selangor komited membanteras jenayah curi pasir kerana royalti pasir dipulangkan semula kepada rakyat menerusi program Merakyatkan Ekonomi Selangor,” katanya.

No comments: