Tuesday, November 30, 2010

Bahang PRU 13 sudah bermula : Anwar cabar Najib umum awal tarikh pilihanraya

























KUALA LUMPUR, 1 Dis . : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan tarikh pilihanraya lebih awal.


"Saya cabar Najib tunjukkan demokratik, dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) membersihkan senarai pemilih dan biar rakyat menentukan," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen.

Menurut Anwar, walaupun Najib mengumumkan mesyuarat Umno ditangguhkan sehingga 18 bulan, ketua umum PKR itu menjangkakan pilihanraya akan diadakan lebih cepat.

"Dengan pemilihan Umno ditangguhkan, saya yakin Najib akan memanggil pilihanraya lebih awal," katanya.

Semalam selepas mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) Umno di PWTC, Najib mengumumkan mesyuarat Umno di semua peringkat ditangguhkan sehingga 18 bulan.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Umno menangguh pemilihan parti bukan kerana untuk memberi fokus kepada pilihanraya umum.

Sebaliknya, katanya, ia semata-mata untuk mengukuhkan perpaduan Umno.

"Kerana kalau ada pemilihan, ada orang yang berkempen, ada ahli parti yang nak bertanding dan ini boleh beri kesan kepada parti (Umno).

"Kalau ada pemilihan (Umno) bermacam-macam boleh berlaku. Kita akan adakan bila masa sesuai, mungkin bulan Oktober atau November.

"Biasanya (pemilihan Umno) diadakan selepas pilihanraya selesai. Saya tidak kata penangguhan ini kerana untuk menghadapi pilihanraya. Kalau awak kata untuk pilihanraya, itu persepsi awak," katanya dalam sidang media selepas mesyuarat ke 66 majlis tanah negara di bangunan Parlimen hari ini.

Muhyiddin yang juga timbalan presiden Umno berkata, penangguhan mesyuarat Umno bukan perkara baru tetapi sudah tiga kali.

"Kita hendak fokus kepada parti iaitu memperkuatkan parti dan ahli jangan fikir mengenai jawatan," tambahnya.

Muhyiddin berkata, beliau dan Najib akan meneruskan program turun padang menemui rakyat tahun depan.

Katanya, ketika ini pihaknya sedang menyusun program untuk kawasan yang perlu dilawat.

No comments: