Tuesday, November 30, 2010

Soi Lek dah dapat panggu Presiden MCA











































BUKIT MERTAJAM, 1 Dis. : Presiden MCA, Datuk Dr Chua Soi Lek, layak memegang jawatan Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) bagi menggantikan Ketua Wanita MCA Pulau Pinang, Tan Cheng Liang.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, berkata MCA sudah tentu mempunyai alasan sendiri serta faktor tertentu untuk melantik Soi Lek yang bukannya berasal dari Pulau Pinang bagi menggantikan Cheng Liang.

Bagaimanapun, Guan Eng menyatakan rasa hairan kenapa Soi Lek yang bukannya berasal dari Pulau Pinang dilantik ke jawatan yang secara tradisinya disandang individu dari Pulau Pinang. Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri bersedia untuk bekerjasama dan berharap beliau pun mengambil pendekatan sama demi kepentingan rakyat negara ini.

“Sebelum ini, kami kurang mendapat kerjasama daripada pengerusi SPPP (Cheng Liang). Marilah kita bersama-sama mengembalikan zaman kegemilangan Pelabuhan Pulau Pinang.

“Kami berharap beliau akan meluangkan banyak masa di negeri ini bagi mencapai sasaran itu,” katanya pada sidang media selepas menyaksikan majlis angkat sumpah Pemangku Yang Dipertua (YDP) Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) di sini, semalam.

Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Farizan Darus, akan memangku jawatan itu berikutan ketiadaan YDP MPSP, Mokhtar Jait yang mengikuti kursus selama sebulan.

Kelmarin, Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan media mengumumkan pelantikan Soi Lek sebagai Pengerusi SPPP selama satu tahun bagi menggantikan Cheng Liang berkuat kuasa 15 November lalu.

Kenyataan itu menyebut, Soi Lek yang berpengalaman sebagai menteri dan exco kerajaan Johor mampu memastikan peranan SPPP sebagai badan pemantau serta pemudahcara untuk pembangunan Pelabuhan Pulau Pinang.Berita Harian

No comments: