Tuesday, November 30, 2010

Mangsa terbaru orang awam kena 4 das tembakan polis



















KUALA LUMPUR ,1 Dis. : Seorang lagi mangsa tembakan polis hari ini tampil di pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) membuat aduan mengenai keganasan pihak polis terhadap beliau bulan lalu.

Peniaga Mee, Ho Chei Hang yang terkena empat das tembakan di badannya mahukan siasatan lengkap mengenai anggota polis yang melakukan hal itu.

Menerusi peguamnya, Ho mendakwa dua anggota polis berpakaian biasa meluru ke arah beliau yang sedang memandu keretanya di kawasan perumahan beliau di Kepong Baru sebelum menembak beliau dari arah belakang kira-kira jam 6 petang 16 November lalu.

"Selepas meninggalkan padang, semasa memandu ke rumahnya lebih kurang 200 meter dari padang tersebut telah muncul dua lelaki melayu tidak beruniform meluru kepada kenderaannya memanggil dia dan terus melepaskan tembakan tidak pasti berapa das tembakan tapi badang mangsa terkena empat das tembakan. Semua pada bahagian belakang," katanya.

Ho kemudiannya hilang kawalan sebelum terbabas di mana beliau terjatuh ke dalam longkang monsun sebelum berjaya keluar.

Dua orang itu mengacukan pistol memperkenalkan diri mereka sebagai polis dan meminta Ho mengeluarkan senjata beliau.

Bagaimanapun Ho tidak bersenjata dan beliau dalam separa sedar mendakwa mendengar perbualan dua orang polis ini yang sepatutnya menunggu untuk menyerbu kereta Honda Civic berwarna putih sedangkan kereta Ho berwarna hitam.

Bagaimanapun, dakwa Ho dompet dan telefon bimbit beliau dirampas dan kereta beliau digeledah dan polis menjumpai 45 biji pil tidur. Ho menyatakan pil itu adalah untuk kegunaan ibunya dan dirinya.

Ho kemudiannya ditahan dan digari di katil semasa dirawat di Hospital Kuala Lumpur selama 11 hari sebelum membuat laporan polis di Balai Polis Kepong semalam.

Ditemani peguam Keppy Wong, isteri serta ibubapanya, dan Koordinator Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) Lucas Yap, Ho menghantar memorandum meminta SUHAKAM menyiasat perkara ini.

Antara kandungan memorandum tersebut ialah 'mengkaji penyalahgunaan kuasa dan senjata api oleh polis, mengenalpasti anggota polis yang terlibat supaya tindakan undang-undang dapat diambil, menggesa kerajaan menggubal satu peraturan dan kod amalan berhubung penggunaan senjata api oleh polis ke atas orang awam serta gesaan menyegerakan penubuhan Suruhanjaya Diraja Bebas atau IPCMC bagi menyelidik dan memantau aduan terhadap Polis.

Timbalan Pengerusi SUHAkAM, Datuk Khaw Lake Tee yang menerima memorandum ini berjanji SUHAKAM akan menyiasat dan melakukan tindakan susulan.

"SUHAKAM akan mengkaji memorandum ini dan akan mengambil tindakan yang dirasakan perlu dalam kes ini kalau boleh SUHAKAM ingin menerima memorandum dan seperti saya katakan kita akan teruskan,"katanya.

Aktivis bagi hak asasi dan pembaharuan kehakiman, Lawyers For Liberty mendedahkan jumlah individu yang ditembak mati oleh polis meningkat 17 kali ganda sejak 2001.

82 kes individu yang ditembak mati oleh polis pada 2008 manakal 88 lagi berlaku pada 2009.

No comments: