Thursday, December 16, 2010

Menteri putar belit, Speaker pelik

Speaker 'Hukum' Ketua Pembangkang 'Lepas' Menteri

















KUALA LUMPUR, 16 Dis. : Tan Sri Pandikar Amin hari ini sekali lagi memperlihatkan tindakan memihak kepada kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) dengan membela Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman Abu Mansor berhubung isu Hospital Shah Alam yang terbengkalai.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang menberi kenyataan pada sidang media berkata, Speaker Dewan Rakyat itu, bertindak melepaskan Shaziman walaupun jelas surat dan kenyataan beliau mengelirukan dewan.

Sebaliknya menghukum ahli parlimen pembangkang tanpa memanggil tertuduh membela diri.

"Apa yang berlaku dalam parlimen Malaysia ini, 'kangaroo court' ini, Ketua Pembangkang dikenakan Peraturan Mesyuarat 36(12), tapi menteri dilepaskan. Sedangkan jelas menteri memberi kenyataan mengelirukan dewan, memberi gambaran tidak boleh disiapkan projek itu pada masa yang ditetapkan sedangkan ia boleh.

"Kerana dia mahu panggil tender baru. Walaupun ia akan menyebabkan projek tergendala dan melibatkan kos bertambah. Di sini yang kita pertikaikan," ujar beliau kepada media petang tadi.

Sebelum ini Khalid bertanya kepada menteri itu tentang status pelaksanaan projek pembinaan Hospital Shah Alam setelah kontraktor utama gagal melaksanakannya.

Namun menurut Shaziman, Jabatan Kerja Raya (JKR) dalam proses membuka tender baru bagi melantik kontraktor untuk menyambung kerja-kerja pembinaan Hospital Shah Alam yang terbengkalai.

Tambahnya lagi, berdasarkan perancangan, pembinaan hospital itu dijangka mengambil masa 30 bulan untuk disiapkan dari tarikh milik tapak oleh kontraktor yang baru.

Khalid yang berang dengan jawapan itu menuntut penjelasan Shaziman kerana khuatir projek tersebut akan tertangguh lebih lama.

"Akhirnya saya menerima surat ini pada Selasa di mana Speaker membuat keputusan bahawa tiada pelanggaran sedangkan sebelum itu dia sendiri mendengar penghujahan saya dan mengarahkan menteri membuat penjelasan.

Pembinaan Hospital Shah Alam yang bermula dari tahun 2008 telah lengkap 27 peratus.

Menurut beliau, pembelian alatan hospital telahpun meliputi 40 peratus pergerakan projek justeru hanya tinggal 33 peratus daripada jumlah 73 peratus pembinaan yang masih tertunggak.

"Tetapi dalam surat ini dia mengatakan bahawa sistem pemantauan skala JKR tidak membezakan prestasi kemajuan projek yang melibatkan pelbagai peringkat.

Iaitu sebagai contoh proses perlaksanaan. proses awalan dan pembinaan struktur termasuk pembelian alatan.

Ini menunjukkan bahawa menteri mengesahkan apa yang saya sebut dan surat ini hendak cuba elak cadangan yang kita cuba bawa di mana dia mengatakan, oleh yang demikian kementerian ini tidak berkeyakinan kontraktor utama dapat menyiapkan baki kerja," jelas beliau lagi.

Sebelum ini Khalid mencadangkan agar JKR mengambil alih kerja pembinaan setelah kontraktor utama gagal dengan bekerjasama dengan subkontraktor utama bagi menyelesaikan kerja.

Menurutnya, menteri cuba mengelirukan dewan dalam ucapannya yang lalu selain surat yang diterima beliau tidak meyakinkan.

"Jadi kita nampak Tan Sri, kalau isu melibatkan menteri, dia seolah-olah membela dan menghalang menteri memberi penjelasan dalam dewan atau dirujuk pada jawatankuasa hak dan beri keutamaan dan kebebasan kepada mereka," jelas beliau.

Tambah Khalid lagi, menteri lebih layak untuk dirujuk kepada jawatankuasa kerana mempunyai pelbagai maklumat untuk dirujuk berbanding dengan pembangkang namun menteri mengambil jalan mudah menggunakan Speaker untuk mengelak daripada disoal balas pembangkang.

"Kita mahu dalam parlimen menteri bertanggungjawab atas jawapan yang diberi. Tapi kalau ada Speaker macam ini, menteri boleh dilepaskan begitu sahaja. Seperti yang dia pernah sebut, tidak jawab pun adalah satu jawapan," katanya.

No comments: