Saturday, January 29, 2011

PAS optimis rakyat berubah di Tenang

PRK DUN Tenang : PR Optimis Penerimaan Rakyat


LABIS 29 Jan.: PAS optimis Pilihanraya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang akan memihak kepada parti itu sekiranya rakyat memahami persoalan politik baru yang dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata berdasarkan isu mengenai pemimpin berintegriti yang dibangkitkan dalam kempen di daerah itu, beliau percaya rakyat terutama generasi muda menerima pendekatan yang diketengahkan.

Tambahnya, perkara ini turut memberi peluang kepada pengundi bukan Melayu untuk menyandarkan harapan kepada calon PAS, Normala Sudirman.

"Peluang kita sangat baik dengan tahap sokongan bukan Melayu dan juga ada kesedaran baru dikalangan orang Melayu khususnya generasi muda memberi keyakinan kepada kita untuk mendapat satu keputusan yang paling baik pada esok.

"Tapi sejauh mana rakyat dapat melihat ini merupakan perkara penting dalam proses pemilihan calon. Ini persoalan politik baru. Trend generasi muda adalah mereka memilih berasakan kepada integriti calon. Bukan lagi melihat kepada politik kepertaian. Ini yang cuba kita sesuaikan dengan perkembangan aliran politik baru di Malaysia," jelas beliau dalam sidang media di bilik gerakan PAS pagi tadi.

Beliau berkata, persoalan yang tidak dapat dijawab oleh Umno-Barisan Nasional membuka ruang untuk rakyat menilai keperibadian kedua-dua calon yang bertanding.

Seluruh kepimpinan Pakatan Rakyat akan turun ke padang walaupun cuaca hujan untuk menyampaikan mesej kepada pengundi-pengundi DUN Tenang tentang isu integriti calon BN yang dibangkitkan PAS sepanjang kempen pilihanraya kecil itu.

Namun tambah beliau, perbuatan membeli undi dan pengundi hantu adalah diluar kawalan namun PAS telah mengarahkan jentera Unit Amal untuk memantau di kesemua Unit Peti Undi (UPU) di 13 kawasan di daerah Tenang.

PAS juga dengan kerjasama Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah mengenalpasti 11 pengundi yang berumur lebih dari 100 tahun.

Justeru parti itu akan memastikan tiada sebarang unsur penyelewengan terhadap undi daripada golongan warga emas ini.

No comments: