Tuesday, January 25, 2011

Umno-BN gagal naik taraf warga felda



LABIS 25 Jan. : Kegagalan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) menyuntik peluang menaiktaraf sosio-ekonomi generasi kedua dan ketiga Felda menyebabkan ramai rakyat kawasan itu tergolong dalam kategori miskin menurut Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr. Dzulkefly Ahmad.

Tambahnya, generasi muda terpaksa keluar mencari pekerjaan di kawasan bandar meninggalkan Tanah Rancangan Felda di seluruh negara.

Justeru Dzulkefly berpendapat sekiranya rakyat di DUN Tenang memberi kejutan kepada kerajaan Umno-Barisan Nasional maka nasib mereka akan jauh lebih terbela berbanding perkara yang ditawarkan hari ini.

"Pemulihan kejutan itu kepada mereka supaya mereka pandang apa yang sebenarnya yang menjadi denyut nadi keperitan hidup Labis seluruhnya yang rata-rata tidak ada pun tapak perindustrian yang ketinggalan dan dipinggirkan dalam arus pembangunan. Anak muda remaja keluar mencari rezeki dan pendapatan di negeri dan negara lain sebab tidak mendapat suntikan pembangunan ," jelas beliau kepada pengunjung yang hadir pada sesi penerangan PAS di Kampung Redong, Labis.

Beliau turut menyebut negara Malaysia terpaksa bersaing dengan negara seperti Kemboja dan Timor Leste dalam sektor ekonomi walaupun terdapat jumlah hasil bumi yang banyak disebabkan ketirisan.

Dalam ceramahnya malam tadi di Kampung Redong, Dzulkefly berkata calon wanita PAS-Pakatan Rakyat, Normala Sudirman diserang bertubi-tubi oleh Barisan Nasional dengan menjadikan sifat keperibadian seorang wanita sebagai sasaran justeru menyinggung masyarakat beragama Islam.

Tambahnya, keputusan Pilihanraya Kecil DUN Tenang bukan berhasrat mengubah kedudukan kerajaan di negeri Johor namun dapat menghantar isyarat kepada kerajaan Umno-Barisan Nasional bahawa rakyat menolak pemerintahan kejam parti itu selama 53 tahun.

Jelas beliau lagi, keputusan tersebut turut akan menentukan gelombang kebangkitan rakyat melakar perubahan di kawasan yang akan dijangka akan menyumbangkan 4,000 undi.

Dalam pada itu, Dzulkefly dalam ucapannya turut menyebut taktik rasis yang diterapkan Barisan Nasional dan komponennya kepada penduduk daerah Tenang tidak mampu mengugat dasar muafakat yang telah terjalin antara ketiga-tiga kaum.

Dzulkefly berkata dasar Pakatan Rakyat berjaya menolak syak-wasangka antara kaum di negara ini.

"Sekian lama mereka tertanam melihat PAS macam lihat hantu. Sebab walaupun baik katanya tapi kami takut. Hari ini tidak ada lagi, runtuh sudah segala prejudis samada kaum Cina dan India, bersatu dalam permuafakatan politik.

Ini lah dia apa hujah-hujahnya PAS bersama DAP dan PKR. Sama sekali kami tidak akan diperkudakan oleh sesiapapun sebab Pakatan Rakyat itu sifatnya muafakat. Bukan macam Umno ada ketuanan Melayu," ujarnya lagi.

No comments: