Sunday, February 13, 2011

'Lawyers For Liberty' ekspresi cinta terhadap negara

Pelancaran LFL Iltizam Perjuang Isu Hak Asasi


PETALING JAYA 13 Feb. : Pelancaran organisasi 'Lawyers For Liberty' sebagai insiatif yang formal dilihat bagi meningkatkan inisiatif dalam perjuangan hak asasi manusia di negara ini oleh para peguam.

Malah penangkapan dan penindasan rakyat menerusi undang-undang zalim seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Akta Hasutan, Akta Penerbitan dan Mesin Cetak perlukan pembelaan.

Peguam Hak Asasi prominen, N. Surendren dalam pelancarannya semalam menyatakan betapa kepentingan kelompok peguam ini bagi membetulkan sistem negara ini.

"Sebenarnya organisasi ini telah wujud kerana ada keperluan dan sebelum kita ada idea untuk mengformalisasikan organisasi ini, mereka yang terlibat dalam LFL ini telahpun mengambil kes-kes yang melibatkan mereka yang telah ditindas oleh sistem di negara ini. Sebab kita wujud adalah kerana sistem di negara ini langsung tak betul," katanya.

Kelompok dan ahli Lawyers For Liberty ini telahpun lama terlibat dalam kes berkaitan hak asasi termasuk kes Pembunuhan remaja Aminulrashid, dan sering muncul dalam membela mereka yang ditangkap dalam demonstrasi menentang kezaliman kerajaan.

Mereka juga sering muncul dalam kes keganasan polis seperti kes kematian dalam tahanan dan mangka seksaan memberi harapan kepada mereka yang selama ini ditutup mulut dan diugut.

Malah LFL turut berganding bahu dengan organisasi Hak Asasi Manusia seperti Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) dan pelbagai NGO lain bagi menunjukkan sokongan mereka mengenai hak asasi dan kebebasan bersuara.

Surendren menyatakan betapa LFL adalah menifestasi keadilan dan memberi ruang kepada rakyat untuk memberikan pendapat mereka sendiri.

"Perjuangan untuk kebebasan bukan sesuatu yang abstrak dan bukan konsep dari barat. Kalau tak ada kebebasan memang perkara tak diingini, pihak berkuasa bermaharajalela dan memang rakyat biasa akan terima akibat, jadi perjuangan kebebasan ini sesuatu yang perlu," katanya.

Seorang lagi ahli LFL, Fadiah Nadwa Fikri membayangkan insiatif badan ini merupakan ekspresi cinta terhadap negara bertuah ini.

"LFL ini satu insiatif yang diwujudkan untuk memperjuangkan hak asasi, isu kebebasan, isu pencabulan hak asasi yang berlaku saban hari negara kita. Yang mana kita sendiri kalau fikir, "adakah negara yang kita cintai ini hormat prinsip asas hak asasi?, " katanya.

No comments: