Sunday, February 13, 2011

Mahathir cakap tidak ada fakta

Ops Lalang : Kenyataan Mahathir Bertentangan Fakta - Dr Aziz Bari


SHAH ALAM 13 Feb. : Cubaan mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad cuba menyalahkan pihak polis di atas penangkapan 106 orang menggunakan akta zalim ISA dalam Ops Lalang 1987 tampak memakan dirinya sendiri.Hal ini juga menimbulkan paradoks dalam pentadbiran Malaysia.

Pakar Perlembagaan Prof. Dr Abdul Aziz Bari menyatakan bahawa kenyataan itu, sebagai bertentangan dengan fakta yang dilihat semua pihak serta tak boleh dipercayai.

Bagaimanapun jika mengambil kebenaran kata-kata Perdana Menteri keempat itu, ia jelas bertentangan dan melanggar mandat serta perlembagaan negara.

"Kalau selepas hari ini selepas jadi PM dia kata tak tau apa-apa, ini satu perangai yang sangat berbeza dengan apa yang kita nampak, jadi sudah nyanyuk ke dia?, Pada saya, saya tak percaya apa dia cakap.

"Kalau mengandaikan apa yang dia cakap itu betul sekalipun, itu satu benda yang salah. PM adalah orang yang memegang mandat oleh rakyat dan dia tak boleh biar negara ini diperintah polis yang tak dipilih oleh rakyat. Jadi adakah dia nak beritahu kita bahawa Malaysia ni negara Polis, yang orang boleh ditangkap Polis tanpa perintah kerajaan yang dipilih rakyat," ujarnya.

Prof. Aziz berkata demikian dalam temuramah bersama TV Selangor hari ini.

Perkara ini didedahkan Dalam buku terbaru mengenai Mahathir, yang berjudul 'Doctor M: Operation Malaysia - Conversations with Mahathir Mohamad karangan Tom Plate.

Semasa penangkapan besar-besaran pada 27 Oktober 1987, lebih seratus orang ditangkap - sebahagian besar mereka terdiri daripada pemimpin pembangkang dan segelintir ahli politik dari Umno dan MCA. Selain itu, permit penerbitan untuk akhbar The Star , Sin Chew Jit Poh dan Watan telah ditarik balik.

Kerajaan kemudian menawarkan penjelasan bahawa tangkapan ISA yang kedua terbesar sejak rusuhan perkauman 13 Mei adalah 'perlu' bagi membendung 'ketegangan perkauman' yang semakin memuncak akibat protes besar-besaran berhubung pelantikan pengetua bukan berpendidikan Cina di sekolah-sekolah vernakular Cina.

Aziz turut mengulas mengenai kewujudan dokumen yang perlu ditandatangani oleh Menteri Dalam Negeri iaitu Mahathir sendiri yang diperlukan polis bagi menangkap mereka di bawah ISA membuktikan mustahil Mahathir tidak mengetahui hal berkenaan.

Lebih malang lagi, jika apa yang didakwa Mahathir betul, maka beliau hanya menandatangi secara buta tuli sahaja dan melanggar tanggungjawabnya sebagai ketua negara.

"Kalau diandaikan betul apa dia kata maksudnya dia 'sign' buta saja, ini satu lagi benda yang salah. Dia kena tahu dan ambil tanggungjawab apa yang dia sokong tandangan itu betul. Bermakna bila tandatangan buta tuli, ia mengkhianati mandat rakyat, " katanya.

Prof Aziz juga melihat kata-kata Mahathir itu sebagai mengambarkan seolah Malaysia ialah negara Polis dan memandang serius peranan yang dimainkan oleh kepimpinan tertinggi polis pada masa itu.

"Dalam masa sama kita tengok bahawa Tun Haniff sebagai KPN telahpun melampaui bidang kuasa dia. Kalau seorang polis yang tidak dilantik rakyat boleh buat begitu ini perkara yang cukup bahaya.. Dan kita juga nak tahu peranan yang dimainkan oleh Rahim Noor yang ketika itu Ketua Cawangan Khas," katanya.

No comments: