Monday, March 28, 2011

Pemimpin Umno tak layak jadi pejuang moral

Pekung Pejuang Moral Sejati Terbongkar



SHAH ALAM 29 MAC : Pekung Tan Sri Rahim Thamby Chik yang menggambarkan dirinya sebagai pejuang moral sejati sekali lagi terdedah dengan kewujudan laporan mengenai kes aduan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim melihatkan RM 40 juta pada tahun 1999.

Anwar mendakwa dan menamakan mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohammad, Peguam Negara Allahyarham Mohtar Abdullah dan Gani Patail yang menutup kes tersebut.

"Rekodnya ada pada saya, ditandatangani oleh Gani Patail. Disahkan. Boleh rompak negara RM 40 juta setahun lepas tu takda pendakwaa. Dia penipu sebab yang tandatangan ialah Gani Patail. Ini masalahnya 'rule of law' tidak ada. yang ada 'law of the jungle' pemimpinya Najib dan Rosmah," kata Anwar dalam pidato khas sempena Majlis Solat Hajat tolak Fitnah 3, semalam.

Hal itu didedahkan dalam Surat Terbuka kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar oleh bekas Pegawai Polis SAC 11 Mat Zain Ibrahim, semalam.

Zain yang ketika itu bertugas sebagai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumour menangani laporan tersebut menyatakan dokumen itu telahpun disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah dan disahkan oleh Gani yang ketika itu bertugas di Bahagian Pendakwaan Jabatan Peguam negara.

Bagaimanapun menurut Zain, Jabatan Peguam Negara turut telah mengesahkan bukti dan keterangan laporan tersebut telah mencukupi sebagai 'prima facie' di Mahkamah namun dihalang oleh dalang-dalang terbabit.

Ketua Ahli Parlimen DAP Lim Kit Siang pula hairan bagaimana Peguam Negara dapat memberikan 'indemnity' atau pelepasan siasatan kepada Rahim yang bersetuju menarik diri dan meletakkan jawatan yang disandangnya di UMNO.

"Persoalan yang tidak kurang pentingnya ialah adakah Peguam Negara mempunyai kuasa untuk “indemnify” kesalahan jenayah mana-mana orang berdasarkan pertimbangan Politik?. Adakah Peguam Negara berhak melepaskan wang Rakyat RM 40 juta sebegitu mudah untuk Rahim menikmatinya tanpa sebarang tindakan," tegas Lim dalam majlis yang sama.

Lim turut membidas promosi berlebihan Pembentangan Program Tansformasi Kerajaan dan Bidang keberhasilan Utama (NKRA) yang diwar-warkan Najib sebagai mencapai semua matlamat walau pada hakikatnya berbeza.

"Adakah kita sudah percaya sudah berjaya untuk membasmi rasuah? Kadar jenayah turun? Adakah kita rasa lebih selesa dan selamat. Sebenarnya Ada satu lagi NKRA dalam program GTP tertinggal. Tak pernah politik Malaysia begitu kotor dalam masa seminggu. Betul?

Siapa percaya siasatan sekarang? Bukan saja rakyat, malah polis tidak percaya. hari ini seorang bekas pegawai polis tulis surat terbuka kepada Ketua Polis Negara, ditulis oleh Datuk Mohd Zain"katanya.

No comments: