Thursday, May 5, 2011

Polis minta RM 13 000 ?

Polis Didakwa Minta RM13,000 Bebaskan Tahanan


PETALING JAYA 5 MEI: Kerakusan pihak polis dalam menggunakan Seksyen Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Pencegahan Jenayah) 1969 diteruskan lagi dengan kes terbaru melibatkan dua remaja ditahan berhubung siasatan polis bagi kes curi motosikal.

Mohamad Ramadhan Mohmad Ali, 22 dan Mohamad Rafe, 20 yang ditahan di rumah mereka di Flet Selayang Mulia, Batu Caves sekitar pada jam 5 pagi pada 8 Mac 2011.

Manakala Mohamad Arif Abu Samah, 19, turut menjadi mangsa apabila ditahan di bawah ordinan yang sama pada hari tersebut.

Menurut ibu mangsa, Rani Rahmah,51, beliau mendakwa bahawa keluarganya menerima panggilan telefon daripada seorang lelaki yang memperkenalkan dirinya sebagai Inspektor Zulkifli dari balai polis Rawang.

Lelaki itu menuntut bayaran RM30,000 jika keluarga itu mahu menyaksikan adik beradik itu dibebaskan. Memandangkan mereka adalah keluarga golongan pertengahan dan tidak mampu jumlah berkenaan, kedua-dua pihak berunding dan jumlah berkenaan dikurangkan kepada RM13,000.

Abang mangsa, Mohar Mohd Ali beliau diperdaya untuk membuat bayaran ‘jaminan’ berjumlah RM 13,000 untuk membebaskan kedua adik lelakinya, Mohamad Ramadhan dan Mohd Rafe Ali.

Wang berkenaan kemudiannya dimasukkan ke akaun bernombor 1463 000 888 6525 bank CIMB cawangan Rawang yang dimiliki Ponnan Subramaniam, seperti yang diarahkan.

“Pada mulanya polis meminta wang jaminan sebanyak RM30,000 namun saya beritahu jumlah itu besar nilainya.

“Saya tidak tahu kita boleh tawar menawar dengan polis. Pada mulanya saya sangka ia adalah rasuah, tetapi lelaki itu mendakwa wang itu adalah untuk jaminan polis dan mesti dimasukkan ke dalam akaun.

“Dia memberitahu, jika mahu kedua adik saya dilepaskan, saya perlu membayar jaminan polis sebanyak RM 30,000,” kata Mohar ketika hadir dalam sidang media di pejabat pertubuhan Lawyers For Liberty (LFL) di Petaling Jaya tengahari tadi.

Dalam pada itu, menurut keluarga Mohamad Arif Abu Semah pihaknya juga turut mendakwa polis meminta RM15,000 bagi membebaskan beliau.

Mohamad Arif ditahan di rumahnya di Selayang pada 8 Mac 2011 pada jam 5.00 pagi setelah didatangi oleh tiga orang yang memperkenalkan dirinya sebagai polis daripada IPD Gombak kerana didakwa terlibat dalam kegiatan mencuri motosikal.

1 comment:

Anonymous said...

jom ngundi di sini

http://mari-mengundi.blogspot.com