Thursday, August 25, 2011

Muhyiddin sebenarnya telah kuasai Putrajaya dari Najib


Siapakah yang mentadbir negara?

Bukankah ianya Najib?


Ada sesiapa dapat apa-apa idea?


Kita tahu ada cakap-cakap bahawa masa Najib hampir tamat.


Jumlah kontroversi di sekelilingnya seolah-olah telah memuncak ke tahap sehingga Mufti Negeri telah menyertai dan mengutuk kerajaan Najib sebagai lemah, tidak amanah dan penuh dengan rasuah.


Ketua komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad juga mendakwa bahawa Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah mengambil alih pentadbiran Malaysia dari bosnya Najib Razak, dan apabila isu Jawatankuasa Pilihan Parlimen semakin panas.


Najib telah berjanji pentadbiran beliau akan menunggu hasil dari PSC sebelum menjadualkan pilihan raya yang baru.


Tetapi hanya beberapa hari selepas diumumkan, dia kembali pada kata-katanya dan kenyataan terkini berhubung perkara itu adalah bahawa pilihanraya boleh diadakan pada bila-bila masa dari sekarang.


"Orang pernah berjenaka bahawa Rosmah yang mentadbir negara.


Sekarang Muhyiddin yang mentadbir negara, "Nik Nazmi berkata kepada pemberita.


Skandal yang terlalu banyak


Tetapi bagaimana Muhyiddin boleh mentadbir negara ?


Bolehkah dia sebenarnya berbuat demikian?


Bukankah Najib yang tidak berkuasa?


Bukankah beliau sepatutnya menjadi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Malaysia, dan dianggap orang yang paling berkuasa di negara ini?


Dengan semua sumber-sumber yang boleh digunakan, ia merupakan satu keajaiban bahawa Najib tidak menggunakannya untuk mengukuhkan kuasanya.


Sekarang orangnya meloncat ke atasnya, dan berita pengunduran beliau pada masa terdekat sentiasa dimainkan di media hampir setiap hari.


Walaupun tiada siapa yang fikir Najib bersih, memandangkan kerjayanya yang panjang dan dicemari skandal selama 33 tahun dalam perkhidmatan awam, beliau masih mampu untuk mencapai yahap Perdana Menteri dan memegang jawatan tertinggi di negara ini.


Jika dia tidak boleh memimpin, siapakah di negara ini yang layak untuk mengambil tempatnya?


Adakah tuduhan-tuduhan yang benar-benar bahawa dia dan Muhyiddin hanyalah ‘ pemanas tempat duduk’ sehingga lelaki botak itu sendiri mengambil takhta 'sah' itu?


Apa yang akan berlaku kemudian kepada Hishammuddin?


Apakah bahagian yang dia mainkan dalam persamaan ini atau adakah dia akan menjadi TPM selama-lamanya?


Ia adalah tanpa sebarang keraguan bahawa reformasi tidak akan dilaksanakan untuk rol Pilihan Raya sebelum pilihan raya umum, yang kemungkinan besar akan diadakan tidak lama lagi.


Barisan Nasional (BN) dijangka menang dengan majoriti sedikit juga, jika tidak majoriti dua pertiga!


Tetapi Najib masih mungkin tidak akan tinggal apabila pilihan raya parti UMNO diadakan tahun depan.


Beberapa berfikir dia boleh ditekan untuk mengumumkan pelan peralihan pada bulan Disember, apabila perhimpunan agung parti itu diadakan.


Mengapa Najib tidak membuat rombakan Kabinet apabila beliau mempunyai peluang untuknya awal-awal lagi?


Orang di jalanan hairan pada kelakuan dalaman UMNO.


Tiada siapa yang mempunyai jawapan yang betul atau mengetahui tujuan sebenar di sebalik perjuangan kuasa.


Tetapi langkah untuk mendapatkan Najib untuk berundur seolah-olah akan beralih ke gear teratas sejak akhir-akhir ini dengan kedua-dua belah jurang politik meningkatkan kritikan terhadap pentadbiran beliau.


Hulubalang UMNO perlu disalahkan, bukan sahaja Najib


Selain daripada Mufti Perak, seorang bekas duta AS telah mengemukakan bukti yang memberatkan mengenai plot yang lalu untuk mengekalkan Anwar Ibrahim kekal tiada apabila ia kelihatan seperti beliau akan mencabar ketuanya, Mahathir Mohamad untuk kerja.

Anwar ketika itu Timbalan Perdana Menteri dan mengetuai kumpulan dalam UMNO yang menggelarkan diri mereka pasukan Wawasan 2020.

Mereka sangat popular dengan akar umbi UMNO dan masyarakat Melayu.

Najib telah bersetuju untuk menjadi TPM Anwar jika mereka berjaya menang terhadap Mahathir dalam pemilihan parti.


Tetapi untuk berlaku adil, masalah Najib adalah masalah yang dicari sendiri.


Apa yang semua musuh-musuhnya telah lakukan adalah menyerlahkan skandal beliau yang beliau dan isterinya Rosmah Mansor yang dibawa kepada diri mereka sendiri.


Tuduhan tawaran kapal selam dan pembunuhan masih sentiasa muncul dalam akhbar, dengan semakin kurang orang ramai yang membelanya.


Kes berterusan liwat, kontroversi video seks dan cara beliau menangani perarakan Bersih 2,0 telah melemahkannya dari segi politik, dan mungkin juga parah sebagai pemimpin kebangsaan.


Walaupun sebelum kenaikannya ke jawatan Perdana Menteri Najib, dia dibelenggu skandal dan terdapat cubaan serius untuk menghentikan dia daripada mengambil alih sebagai Perdana Menteri yang baru.


Rayuan telah dibuat kepada putera Kelantan Tengku Razaleigh untuk menawarkan diri sebagai alternatif tetapi hulubalang UMNO tidak mahu semua itu.


Jadi jika UMNO telah lemah lagi kerana pentadbiran Najib atau pemerintahan yang buruk, sebahagian besar pemimpin-pemimpin Majlis Tertinggi sendiri juga perlu menanggung kesalahan.


Perbicaraan Altantuya dan skandal Scorpenes sudah terlalu besar tetapi untuk menenangkan Mahathir, mereka membenarkan Najib untuk mengambil alih daripada Badawi.


Tidak membawa Malaysia ke mana mana


Sejak itu, Najib telah melakukan cuma sedikit untuk menyelamatkan jawatan Perdana Menterinya kerana beliau memberi ruang untuk membolehkan NGO jembel seperti Perkasa untuk pergi ke jalanan dan menjejaskan ketenangan bangsa dan agama di negara ini.


Rakyat Malaysia melihat hari ini dengan tidak berdaya terhadap ekstremisme yang menunjukkan kehodohannya dengan pelbagai NGO berkaitan UMNO menawarkan 'jihad' atau pensucian terhadap kumpulan-kumpulan Kristian ke atas kitab, "Allah", ‘pengubahan agama’ dan lain lain lagi .


Pada masa kini, tidak ramai rakyat Malaysia akan sedih untuk melihat dia dan Rosmah pergi.


Keluaran awalnya akan meninggalkan gunung kerja yang belum selesai, yang penggantinya pasti akan menyapu ke dalam tong sampah dengan seberapa segera sebaik sahaja dia keluar.


Sungguh membazirkan wang dan jika anda membil apa yang hilang kepada negara 3 tahun yang lalu, jumlahnya dengan mudah boleh mencapai sehingga ratusan billion.


Bagaimana jika Najib enggan melepaskan jawatan itu?


Satu cadangan yang agak tidak masuk akal apabila terdapat pemangsa begitu banyak dan lembu yang mengintai takhta berharga.


Sesungguhnya, ia akan sukar untuk menangkis mereka.


Sikap teragak-agaknya, jawapan lambat terhadap kontroversi dan sikap ragu-ragunya tidak membuatkan dia disayangi oleh ramai rakyat Malaysia.


Jadi antara beliau, Muhyiddin dan Pakatan Rakyat, ia adalah sungguh jelas yang mana satu akan menjadi pilihan rakyat.

No comments: