Friday, September 2, 2011

Sheikh Mustafa Abd Jalil tokoh kumpulan Islam sedang memimpin Libya selepas kejatuhan Ghaddafi

http://news.bbcimg.co.uk/media/images/51972000/jpg/_51972256_jex_1006486_de27-1.jpgKUALA TERENGGANU - Ramadhan 1432H teah menyaksikan satu kemenangan bersejarah dimana rakyat Libya telah berjaya menjatuhkan regim Muamar Ghaddafi yang memerintah secara kuku besi

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata kebangkitan dan kemenangan rakyat Libya adalah dipimpin oleh Islam diketuai oleh Sheikh Mustafa Abd Jalil.


Beliau berkata, Sheikh Mustafa telah dapat menyatukan semua kumpulan-kumpulan Islam, termasuk kumpulan sekular di Libya.


Menurutnya, Sheikh Mustafa juga berjaya mengurangkan campurtangan Barat dalam kemenangan rakyat kerana menerima sokongan Barat secara bersyarat.


"Beliau (Sheikh Mustafa) berjaya mengurangkan campurtangan Barat dengan menerima sokongan bersyarat, hanya menerima bantuan serangan dari udara,


"(tetapi) tidak mahu bantuan serangan darat,"ujar Ustaz Hadi ketika berucap dalam Majlis Ijtima' Idul Fitri Anak-anak Terengganu di Perantauan, di Kuala Ibai dekat sini Khamis 1 September.


Menurutnya yang juga ahli Parlimen Marang, pihak Barat terdesak kerana bergantung kepada Libya membekalkan tenaga kepada Eropah.


Katanya 1/3 daripada tenaga dari Petroleum yang menjana industri di Eropah adalah disalurkan secara terus melalui paip dari Libya


Beliau menegaskan, Sheikh Mustafa juga mengulangi sejarah pemimpin Islam silam, apabila mensyaratkan kepada para pejuang suapay tidak bertindak membalas dendam dan berlaku zalim ketika menawan Tripoli.


"Apabila Tri;poli jatuh, Sheikh Mustafa memberi amaran supaya jangan melakukan kezaliman dan membalas dendam, sekiranya berlaku keganasan, beliau akan menletakkan jawatan sebagai Pengerusi Majlis Kebangsaan Libya,"jelasnya.BO

No comments: