Tuesday, September 28, 2010

Gotong royong sedia jamuan raya

Image016-5.jpg picture by paspb

PARIT BUNTAR , 28 Sept. : Sambutan hari raya di Batu 4 ¼ Jalan Sempadan menyemarakkan semula adat gotong royang dikalangan masyarakat Melayu apabila penduduk bergotong royong menyediakan jamuan hari raya.

Ajk Penyelaras sambutan Rosli Masran berkata, tradisi sambutan hari raya di Batu 4 ¼ Jalan Sempadan dekat sini, bertambah meriah apabila dihadiri kira-kira 500 penduduk.

“Sambutan hari raya yang diadakan sememangnya mendapat sambutan daripada penduduk dan apa yang lebih istimewa, persiapan diadakan secara gotong-royong termasuklah dari segi penyediaan makanan,” katanya ketika ditemui di majlis berkenaan.

Image035-3.jpg picture by paspb

Menurut Rosli yang juga Ketua PAS Cawangan Batu 4 ¼ Jalan Sempadan, jamuan hari raya yang mengumpulkan penduduk kampung itu mampu menjadi platform buat penduduk mengeratkan hubungan baik yang sudah sedia terjalin.

“ Setiap tahun pemuda di sini bersepakat bersama penduduk kampung mengadakan jamuan hari raya. Penduduk bersama mengeluarkan belanja menyediakan makanan untuk jamuan hari raya ini.

“ Penduduk menggunakan peluang sambutan hari raya untuk mengeratkan hubungan silaturahim sesama penduduk. Sambutan kali ini lebih meriah apabila penduduk dapat berkumpul bukan sahaja dengan kaum keluarga tetapi dengan jiran sekampung” katanya

Tambahnya, Majlis sambutan hari raya penduduk Batu 4 ¼ Jalan Sempadan dimeriahkan lagi dengan kehadiran Mantan ADUN Titi Serong Ahmad Azhar Sharin dan Pegawai Khas Ahli Parlimen Parit Buntar Hamdan Fadel Ahmad

Sekitar jamuan raya Batu 4 ¼ Jalan Sempadan

Image030-5.jpg picture by paspb

Image032-3.jpg picture by paspb

Image034-5.jpg picture by paspb


No comments: