Tuesday, September 28, 2010

Kekecohan pemilihan PKR , demokrasi belum matang























PETALING JAYA, 28 Sept. : Seorang penganalisa politik tempatan berkata, kekecohan yang berlaku dalam mesyuarat pemilihan PKR menunjukkan ahli parti tidak mempunyai disiplin memilih pemimpin.

Prof Madya Mohd Agus Yusof dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkata, ia sekaligus memperlihatkan prinsip demokrasi di kalangan ahli belum matang.

"Kalau kekecohan disebabkan kekalahan dan tidak dapat menerimanya persepsi tidak elok akan muncul di kalangan parti lain.

"Tetapi kalau bantahan itu ada asas, maka parti perlu mengatasi dan menanganinya secara berhemah supaya keyakinan ahli dan penyokong kepada parti kekal," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas beberapa kekecohan yang berlaku dalam mesyuarat cabang PKR.

Antara yang paling kecoh ialah cabang Kota Raja, Selangor di mana beberapa individu telah membuat laporan polis.

Mohd Agus juga mengulas mengenai tindakan ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar bertanding jawatan naib presiden PKR November ini.

Menurutnya, tidak ada sebarang kesalahan walaupun ayahnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan ketua umum PKR manakala emaknya, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail adalah presiden PKR.

"Bukan Anwar dan Dr Wan Azizah yang memilih, tetapi ahli parti, Jika ahli parti mahu Nurul Izzah menjadfi naib presiden PKR tidak ada salahnya.

"Begitu juga dalam isu Khairy Jamaluddin, Datuk Mukhriz Mahathir, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

"Jangan kata ada nepotime tetapi kena ingat mereka semua berjaya kerana dipilih dan bukannya dilantik.

"Itu semua tidak perlu menjadi isu, kena terima semangat majoriti" katanyaFree Malaysia Today

No comments: