Tuesday, September 28, 2010

Kalau betul perjuang Melayu, Umno tak perlu letak calon di Galas


KOTA BHARU, 29 Sept. : Isu Perpaduan Melayu yang sebelum ini menjadi polemik antara PAS dan UMNO kini dibangkitkan kembali susulan kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Che Hashim Sulaima kelmarin, sekali gus mewajibkan pilihan raya kecil berlaku di kawasan tersebut.

Sehubungan itu, atas nama perpaduan Melayu, UMNO dicadangkan tidak meletakkan calon di pilihan raya DUN tersebut sekali gus memberi kemenangan percuma kepada PAS untuk mempertahankan kerusi di Hulu Kelantan itu.


Timbalan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan: berkata, UMNO seharusnya menjadikan Galas untuk membuktikan keikhlasannya untuk menyatukan orang Melayu sebagaimana yang didakwa sebelum ini.


Beliau yang juga Exco Kerajaan Negeri Kelantan berkata, jika UMNO bolah mengambil tindakan untuk tidak bertanding di kawasan DUN Penanti Pulau Pinang atas pelbagai alasan, tindakan yang sama boleh juga dibuat di DUN di Galas yang menjadi persaingan antara dua parti Melayu ini.


Dalam masa yang sama Takiyuddin berkata, tindakan mengelak pertandingan dalam pilihan raya boleh menjimatkan wang dan masa yang diketahui umum menuntut perbelanjaan yang besar.


“Kalau nak betul-betul hasrat perpaduan, apa salahnya untuk pilihan raya kecil ini (UMNO tidak bertanding), untuk pilihan raya umum kita bincang semula, ini untuk menunjukkan keikhlasan dan ‘solidaririti’ (perpaduan) antara dua parti Melayu ni, (UMNO) sepatutnya kompromi bagi kepada PAS.


“Lagipun kalau BN menang, ia tidak banyak berubah kerusi dari 45 semua kerusi (jika menang) hanya menjadi 7 kerusi,” katanya dalam sidang media sempena pameran “Tortura” (kezaliman) di Muzium Negeri di sini semalam ketika mengulas persiapan PAS bagi menghadapi Pilihan raya kecil ke DUN Galas yang akan diadakan bila-bila masa dalam masa 60 hari selepas kematian penyandangnya Che Hashim Sulaima, kelmarin.
SH

No comments: