Sunday, December 26, 2010

Bonus kepada peneroka, tidak ada yang luar biasa

Mazlan: Beri Bonus Perkara Biasa, Jangan Diskriminasi Peneroka


SHAH ALAM 26 Dis. : Presiden Persatuan Anak-Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK), Mazlan Aliman menyifatkan pemberian Bonus Insentif Produktiviti kepada peneroka tanah rancangannya di seluruh negara bukan suatu perkara yang luar biasa.

Malahan ia adalah penghargaan tahunan kepada para peneroka.

FELDA akan membayar bonus berkenaan kepada peneroka tanah rancangannya di seluruh negara berjumlah RM100,9 juta bagi menghargai sumbangan peneroka terhadap kemajuan industri sawit dan getah negara.

"Sebenarnya tidak ada sesuatu yang luar biasa dengan pengumuman ini kerana insentif ini memang diberikan setiap tahun berdasarkan hasil yang dihantar oleh peneroka ke kilang FELDA," katanya.

Terbaru, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kadar bayaran bonus yang dibayar pada tahun ini ialah minimum RM400 dan maksimum RM1,200 bergantung kepada penghantaran hasil.

Menurut Mazlan apa yang menghairankan pemberian insentif yang diberikan sepatutnya berdasarkan harga semasa komuditi pasaran.

"Sepatutnya jumlah itu lebih besar kerana pada tahun ini harga komoditi melonjak naik diparas yang tinggi," katanya.

Selain itu, Mazlan turut menyifatkan pemberian insentif hanya kepada peneroka yang menghantar hasil kepada FELDA adalah satu diskriminasi kerana peneroka yang menguruskan sendiri kebun mereka, tidak dibayar bonus insentif ini.

"Terdapat diskriminasi dalam penetapan antara peneroka yang menghantar hasil mereka kepada FELDA dengan peneroka yang menguruskan secara persendirian.

"Sepatutnya tidak berlaku diskriminasi ini kerana peneroka yang menguruskan sendiri, walaupun mereka tidak berurusan dengan FELDA tetapi hasilnya mereka tetap jual kepada FELDA," ujarnya.

Beliau ketika dihubungi Tv Selangor berkata peneroka yang menguruskan hasil mereka secara sendiri sepatutnya menerima layanan yang sama dari FELDA.

Tambahnya lagi, pengumuman pemberian bonus RM100.9 juta kepada peneroka itu hanyalah satu gimik meraih undi di kala Pelihanraya Kecil DUN Tenang.

"Gimik untuk meraih undi, saya percaya mereka akan buat majlis besar-besaran tertamanya di DUN Tenang untuk mengambarkan Kerajaan menghargai peneroka dengan memberi peruntukkan RM100 juta sedangkan insentif itu datang dari wang peneroka dan intensif yang diberikan pun kecil jika dibandingkan

dengan harga komuditi semasa dan ini tidak bebaloi kepada peneroka untuk tanah seluas 10 ekar.

"Kalau mereka mahu jadikan ini sebagai kempen Pilihanraya Kecil DUN Tenang, kerana di Tenang terdapat tiga tanah rancangan FELDA, saya rasakan ia tidak sewajarnya dijadikan satu bahan kempen," katanya.

No comments: