Thursday, December 23, 2010

Saman RM 177 juta, rugi RM 2.1 bilion

Sime Darby Saman RM 177 Juta Kepada Bekas CEO Dan Empat Yang Lain

KUALA LUMPUR, 23 Dis. : Sime Darby Bhd yang merekodkan kerugian RM2.1 bilion baru-baru ini memfailkan saman terhadap bekas ketua pegawai eksekutifnya Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid dan empat pegawai utamanya.

Konglomerat kerajaan itu juga menyaman Datuk Mohamad Shukri Baharom iaitu bekas naib presiden eksekutif Bahagian Tenaga dan Utiliti; ketua pegawai kewangan bahagian itu Abdul Rahim Ismail dan ketua unit minyak dan gasnya Abdul Kadir Alias serta Mohd Zaki Othman dari Sime Engineering.

Sime Darby menuntut RM177 juta kepada pihak defendan.

Sime Darby akan diwakili oleh Tetuan Zaid & Co.

Konglomerat kerajaan itu juga menyaman Datuk Mohamad Shukri Baharom iaitu bekas naib presiden ekskutif Bahagian Tenaga dan Utiliti; ketua pegawai kewangan bahagian itu Abdul Rahim Ismail dan ketua unit minyak dan gasnya Abdul Kadir Alias serta Mohd Zaki Othman dari Sime Engineering.

"Kesemua mereka disaman kerana melanggar tanggungjawab mereka kepada Kumpulan Sime Darby," kata syarikat itu dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Katanya, tindakan perundangan itu bertujuan mendapatkan balik kerugian dialami Kumpulan Sime Darby menerusi projek petroleum di Qatar, projek Maersk Oil Qatar (MOQ) dan projek pembinaan kapal bagi kegunaan MOQ, yang dikenali sebagai "Marine Project".

Kumpulan Sime Darby menuntut daripada defendan-defendan wang yang dibayar dengan cara yang tidak betul, ganti rugi bagi kerugian dialami, kehilangan keuntungan, kerugian dan kos yang meningkat.

Kenyataan itu menjelaskan saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi di sini.

Setiap defendan dituntut membayar balik RM80.51 juta, yang dibayar dengan cara yang tidak betul bagi projek petroleum Qatar.

Sime Darby juga menuntut AS$48 juta daripada Zubir dan Shukri, ekoran kerugian daripada kegagalan membekalkan kapal.

Minggu lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengumumkan ada ia menemui beberapa elemen pelanggaran peraturan yang membawa kepada masalah dialami Sime Darby itu.

No comments: