Monday, January 24, 2011

Cikgu Mala sedang mendahului, Umno semakin resah

Beberapa orang penganalisis politik tanahair berpendapat bahawa calon PAS, Cikgu Normala Sudirman mampu memberikan tentangan sengit kepada BN pada PRK Tenang.

Menurut mereka inilah kerana Normala mempunyai kekuatan tersendiri iaitu dikenali penduduk tempatan, lama berkhidmat di Tenang, mudah didampingi, mesra dan mempunyai personaliti yang menarik.

Ini berbeza dengan calon BN yang sudah lama tidak bersama penduduk Tenang dan kurang dikenali.


Penganalisis politik juga berpendapat bahawa ada tanda-tanda bahawa pengundi Cina dan pengundi muda di Tenang lebih cenderung untuk menyokong PAS berdasarkan situasi semasa ekoran dari kenaikan harga minyak, barangan keperluan dan sebagainya. Generasi kedua Felda juga dilihat tidak begitu totok menyokong BN di mana mereka ini bila-bila masa boleh berpaling kepada PAS atau BN.


BN menurut penganalisis politik yang tidak mahu disiarkan namanya, terus menggunakan taktik kempen lama iaitu fitnah, ugut, memainkan isu perkauman dan agama sedangkan semua isu-isu ini sudah tidak laku lagi kepada pengundi Cina dan pengundi muda.


Tidak syak lagi bahawa kedua-dua calon mempunyai peluang yang agak samarata. Oleh itu kerja kuat mesti dilakukan setiap saat untuk menawan hati pengundi.

No comments: