Monday, January 24, 2011

Rakyat tak terima fitnah MCA disokong Umno

Serangan BN Tidak Berkesan


LABIS 24 Jan. : Serangan bertali arus parti MCA terhadap calon PAS-Pakatan Rakyat, Normala Sudirman mengenai isu agama Islam dalam kempen pilihanraya kecil DUN Tenang tidak memberi kesan kepada usaha Pakatan Rakyat (PR) menyelamatkan rakyat.

Usaha tersebut dianggap gagal oleh pemimpin PR kerana sokongan yang diterima daripada masyarakat Tionghua sehingga kini meningkat.

Menurut Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Tian Chua, masyarakat Cina di DUN Tenang telah pun didedahkan dengan maklumat sebenar sekaligus berjaya mengatasi ketakutan terhadap Islam dan parti PAS.

Beliau yang ditemubual Tv Selangor berkata, pendekatan proaktif PR mendampingi masyarakat setempat berjaya menghasilkan platform berbilang kaum yang menjadi contoh wujudnya kemajmukan rakyat di bawah dasar parti itu.

Justeru Tian menyeru agar pengundi di DUN Tenang tahu membezakan permainan sentimen keagamaan yang cuba dilontarkan dalam kempen mereka.

"Pakatan rakyat berbeza sebab kita lihat dalam ceramah kita yang dihadiri orang Melayu, Cina dan India atas satu pentas. Kita berucap kepada masyarakat yang berbilang kaum.Beza dengan Barisan Nasional, dia kumpulkan orang Cina, MCA dengan propaganda perkara yang menghina Islam menakutkan masyarakat Tiong Hua supaya menyokong BN.

"Mereka tanamkan kebencian kepada kaum lain dan itu taktik lama yang menyebabkan ketegangan masyarakat dan itu sebabnya kita beza kerana kita mengamalkan satu platform yang terbuka untuk semua," jelas beliau selepas program kempen Pakatan Rakyat di sini.

Kepimpinan Pakatan Rakyat akan bertindak menyaman Ahli Parlimen Labis, Chua Tee Yong sekiranya tidak dapat mengemukakan bukti dakwaan fitnah calon PAS-Pakatan Rakyat, Normala Sudirman sehingga jam 12 tengahari esok.

Menurut laporan akhbar harian China Press, Tee Yong berkata Normala bertanyakan kepada seorang peniaga Cina tentang penjualan arak di sebuah restoran di Pekan Labis. PAS dan Normala menafikan tuduhan itu.

Menyifatkan Umno-BN sebagai rasis, Tian Chua menasihatkan agar rakyat mengenepikan propaganda ini dan melihat dasar Pakatan Rakyat yang memerintah di empat negeri lain.

"Sebenarnya agenda Umno tetap rasis. Mereka tetap mengamalkan diskriminasi. Kita harus ingat demi anak dan cucu kita seharusnya ketepikan ketakutan ini melihat rekod Pakatan Rakyat baikpun di Kedah, Kelantan, Penang dan Selangor di mana satu dasar yang adil untuk semua kaum dilaksanakan. Ini realiti, bukan janji kosong dan angan-angan tetapi dapat dilaksanakan," jelas beliau.

Kedua-dua jentera parti kini giat menjalankan kempen memenangi hati pengundi.

Pilihan raya kecil DUN Tenang diadakan berikutan kematian penyandangnya dari BN, Allahyarham Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember lalu.

No comments: