Sunday, January 2, 2011

Umno jahil, Utusan jahat

YB Teo Nie Ching: Jangan gentar tohmahan jahil Umno dan propaganda jahat Utusan

Semoga YB Teo Nie Ching terus sukses. Dalam isu ini, kritikan amat positif bagi "mengemparkan" pemikiran yang jahil di luar sana. Tanpa aktiviti seperti itu, dan tanpa propaganda jahat Utusan 1Malaysia, maka isu ini sukar dibahas.

Dengan paparan kontroversi begini, sekurang-kurangnya kita berjaya menggerakkan "rasa ingin tahu" rakyat terhadap politik. Orang PAS nak lihat komen pemimpim mereka dalam konteks Islam. Orang DAP dan PKR juga nak tahu hujahnya. Kalau ada yang tak kena, inilah masanya kita nasihat menasihatan baik kepada YB mahupun kepada Umno, PAS, DAp dan PKR serta penjaga surau masjid berkenaan.

Begitu juga dengan orang awam. Semua nak tahu apabila di dihebohkan. Hanya Umno yang senak dengan pembabitan YB ke program Karnival Maal Hijrah itu. Senak kerana dengki dan iri hati dengan hubungan intim PAS-DAP yang mengukuhkan lagi PR.

Saya telah melayari laman sesawang YB dan sempat mengutip gambar-gambar senamrobik yang YB paparkan. Tekun juga membaca rasa terkilan YB dengan laporan Utusan 1Malaysia yang dianggap berat sebelah dan berniat jahat.

Umno hanya memanipulasikan isu ini untuk kepentingan politik. Seperti mereka menggodam YB dalam isu tazkirah pada bulan Ramadan lalu dengan hujah kononnya YB bukan Islam, YB tak mandi hadas, YB memberi tazkirah dan YB masuk ke ruang solat.

Semua itu datang dari akal cetek pemimpin Umno. Niat mereka satu, menanamkan rasa benci di kalangan orang Melayu terhadap PAS. Bukan kepada DAP tetapi kepada PAS. Kepada PAS kerana bagi Umno, sebagai parti Islam, PAS tidak boleh berkawan dengan DAP, PAS tidak boleh bawa YB masuk ke surau dan inilah justifikasinya dengan isu terbaharu yang menimpa YB.

Semoga lebih banyak perbahasan dan perdebatan yang sihat tentang perkara ini bagi meningkatkan kefahaman yang jelas terhadap apa jua isu yang berkaitan Islam dan hubungannya dengan bukan Islam. Jika orang Islam, apatah lagi daripada kafilah Umno yang berbuat seperti apa yang YB cetuskan, ia tidak akan meledakkan isu sebab Utusan 1Malaysia tak menyiarkannya.

Alhamdulillah, senamrobik yang dianjurkan bagus untuk jaga kesihatan dan dekatkan masyarakat dengan kariah, khasnya masjid. Masjid perlu dipromosi. Ada penduduk yang tak peka dengan masjid. Majlis akad nikah atau kematian, barulah mereka ke masjid. Jika tidak, hampeh...

Acara senamrobik itu tidak mencampurkan lelaki dan perempuan. Hanya Umno sahaja yang tidak menghiraukan percampuran lelaki dan perempaun dalam majlis-majlis anjurannya. Paling mengembirakan lagi, perempuan Islam semuanya menutup aurat dengan baju yang longgar.

Pakaian beginilah yang membezakan antara aurat perempuan Islam dengan aurat perempuan bukan Islam seperti YB. Mereka menutup aurat, tetapi YB tak menutup aurat kerana YB bukan Islam. Jika Yb seorang Islam, maka wajib menutup aurat. Isu aurat tidak timbul daloam kes ini. Cuma barangkali pakaian YB patut dilonggarkan, labuh agar tidak memperlihatkan bentuk susuk tubuh yang seksi.



Namun ini berbeza dengan majlis Tarian Perdana Sabtu, 5 Disember yang dihadiri isteri PM, Rosmah Mansor di Dataran Merdeka. tarikh dan masa ini kita (Pakaran Rakyat) berarak ke istana untuk iringi MB Selangor serahkan memorandum bantah kenaikan air Syabas. Tetapi kita disembur asid oleh Polis di hadapan Stesen Keretapi sebelah Masjid Negara.

Isunya, bukankah pakian Rosmah yang beragama Islam itu tak jauh bezanya dengan pakaian yang dipakai perempuan bukan Islam? Pakaiannya sama macam pakaian yang dipakai oleh YB. Sedangkan ia mesti berbeza, sebab dia seorang Islam. Rambutnya sama macam rambut YB yang tidak ditutup.

Malah, Umno yang kononnya parti Islam ketiga terbesar di dunia, sepatutnya melalui ulama tua dan ulama mudanya, menasihatkan PM agar meminta isterinya menutup aurat. Menasihatkan Ketua Wanita Umno, Shahrizat Abdul Jalil agar dia juga menutup aurat. baru ada beza antara wanita Islam dengan wanita bukan Islam macam YB. Ini kerana menutup aurat bukanlah makruh atau sunat tetapi wajib hukumnya.

Dengan hentakan juak-juak Umno dalam isu ini, kami PAS Kawasan Batu mengharapkan YB dapat memanfaatkan "kontroversi' ini dengan menambahkan lagi ilmu baru tentang hal-hal berkaitan aurat, pakaian, percampuran lekaki perempuan, ruang solat, tazkirah, masuk surau masjid dan lain-lain.

Pada suatu hari nanti, kamai berharap YB lebih cekap dan mahir menjawab segala tuduhan Umno dalam perkara ini dengan hujah-hujah Islam yang mudah tetapi payah bagi juak-juak Umno memahaminya, apatah lagi melaksanakannya.

Paling teruja jika YB sendiri dapat mendalami pengetahuan tentang apa itu FITNAH dalam konteks Islam, agar YB dapat mengupas darihal isu FITNAH yang dilancarkan Umno selama ini kepada YB, dengan hadam dan upaya mematahkan FITNAH itu dengan hujah-hujah yang bernas.

Wallahu'aklam.

Oleh Tarmizi Mohd Jam

No comments: