Saturday, January 22, 2011

Wakli rakyat ramai mati, Umno susah hati

Fariz Musa : Umno-BN Resah Hadapi Setiap Pilihanraya Kecil


SHAH ALAM 22 Jan. : Tindakan kementerian kesihatan mengarahkan semua wakil rakyat agar menjalani ujian kesihatan secara berkala berikutan fenomena kematian mengejut dikalangan wakil rakyat semakin menjadi- jadi disambut baik oleh ahli majlis pimpinan pusat, Fariz Musa.

Namun beliau berpandangan arahan sedimikian mencerminkan Umno Barisan Nasional berdepan dengan tekanan dan keresahan kerana setiap kali pilihan raya diadakan, mereka perlu bermati- matian mempertahankan kerusi wakil rakyat yang ditawan mereka.

"Sebenarnya Umno-BN takut dengan pilihanraya kecil, kerana dia tahu bahawa mood rakyat dan juga gerak kerja selama ini tidak diberi perhatian oleh rakyat. Sebab itu setiap kali pilihanraya kecil mereka berdepan dengan tekanan," katanya.

Beliau berkata, cadangan tersebut seharusnya dilaksanakan lebih awal dan bukannya hanya sibuk mengisi kantong demi kepentingan peribadi serta kroni masing-masing.

Malah jelasnya lagi, pendekatan yang dicadangkan itu sudah digunapakai oleh parti Islam Se-malaysia (PAS) sebelum ini.

"Selama ini mereka tidak pernah menghiraukan isu-isu yang berkaitan dengan perkara ini dan lebih mengutamakan pada gerak kerja untuk membesarkan kantong mereka.

Beberapa tindakan telah diambil oleh pakatan sendiri, sebelum ini PAS misalnya, calon merokok tidak boleh dan sebagainya. ini membuktikan pakatan menitik beratkan masalah kesihatan sebagai perkara utama berbanding umno-bn yang mengambik penekatanb semberono kepada wakil rakyatnya," katanya.

Menteri Kesihatan Liow Tiong Lai mengumumkan arahan kepada semua wakil rakyat agar menjalani ujian kesihatan bagi memastikan tahap kesihatan mereka berada pada tahap yang baik.

Tahap kesihatan wakil rakyat adalah penting berikutan setiap kerah keringat mereka dituntut untuk membantu membela nasib rakyat yang berada dibawah seliian seseorang wakil rakyat.

Cadangan ini adalah bersifat pencegahan iaitu bagi mengenal pasti lebih awal tahap kesihatan masing-masing dan jika terhadap masalah, langkah perubatan boleh diambil sebelum keadaan makin parah.

PRK DUN Tenang merupakan pilihan raya ke 14 yang berlangsung setelah Pilihan Raya Umum ke 12 pada tahun 2008 dan Malaysia bakal menghadapi sekurang- kurangnya dua lagi pilihan raya kecil setelah kerusi Merlimau, Melaka, dan Pelabuhan Klang, Selangor,disahkan kosong.

ADUN Merlimau Datuk Moh'amad Hidhir Abu Hasan meninggal dunia minggu lalu kerana serangan sakit jantung, sementara kerusi DUN Pelabuhan Klang dikosongkan setelah adunnya Badrul Hisham Abdullah gagal menghadiri sidang DUN selama 60 hari tanpa sebab.

No comments: