Tuesday, February 1, 2011

Kenyataan dua pemimpin zalim yang tidak boleh dipercayai kerana hanya bertujuan mengekalkan kuasa

krisis Mesir : Mubarak umum tidak tanding Presiden

Jam 5 pagi tadi Mubarak umum dia akan mati d bumi Mesir. Dia tidak akan bertanding sebagai presiden akan datang. Rakyat mahu dia undur kini. Berarti pengumuman beliau itu tidak dapat meredakan para penunjuk perasaan yang telah berdemo sejal lebih seminggu di Mesir.

Raja Jordan Bubar Kabinet di Tengah-Tengah Protes

AMMAN, Jordan - Jordan Raja Abdullah II memecat kerajaan pada Selasa berikutan protes jalanan dan meminta seorang menteri bekas perdana untuk membentuk kabinet baru, memerintahkan untuk memulakan reformasi politik baru.


Pemberhentian ini mengikuti beberapa protes besar di seluruh Jordan_ diilhami oleh demonstrasi serupa di Tunisia dan Mesir - menyeru pengunduran diri Perdana Menteri Samir Rifai, yang disalahkan untuk kenaikan harga bahan bakar dan makanan dan melambatkan reformasi politik.

Sebuah kenyataan Royal Palace mengatakan Abdullah menerima pengunduran diri Rifai Ditenderkan Selasa dahulu.

Raja bernama Marouf al-Bakhit sebagai perdana menteri nya-menunjuk, mengarahkan dia untuk "mengambil langkah-langkah cepat dan nyata bagi reformasi politik yang nyata, yang mencerminkan visi kami untuk pemodenan komprehensif dan pembangunan di Jordan," kata kenyataan istana.

Al-Bakhit sebelumnya menjabat sebagai Perdana Menteri Jordan dari 2005-2007.

Raja juga menekankan bahawa reformasi ekonomi adalah sebuah "keharusan untuk memberikan kehidupan yang lebih baik bagi rakyat kita, tetapi kita tidak akan mampu mencapai bahawa tanpa reformasi politik yang nyata, yang harus meningkatkan penyertaan rakyat dalam membuat keputusan."

Dia bertanya al-Bakhit untuk sebuah "penilaian yang komprehensif ... untuk memperbaiki kesalahan masa lalu." Dia tidak rumit. Kenyataan itu mengatakan Abdullah juga menuntut "semakan langsung" dari undang-undang yang menetapkan politik dan kebebasan awam.

Ketika ia naik takhta pada tahun 1999, Raja Abdullah bersumpah untuk terus maju dengan reformasi politik yang diprakarsai oleh Allahyarham bapanya, Raja Hussein. Mereka reformasi membuka jalan bagi pemilihan parlimen pertama pada tahun 1989 setelah jeda 22 tahun, kebangkitan kembali sistem pelbagai dan penamatan kecemasan tentera yang berlaku sejak perang Arab-Israel 1948.

Tetapi sedikit telah dilakukan sejak. Walaupun undang-undang yang berlaku untuk memastikan kebebasan akhbar yang lebih besar, wartawan masih dituntut untuk mendedahkan pendapat mereka atau untuk komentar dianggap memfitnah raja dan keluarga kerajaan.

Beberapa keuntungan telah dibuat dalam hak-hak wanita, tapi banyak yang mengatakan mereka tidak pergi cukup jauh. Abdullah telah ditekan untuk hukuman lebih keras bagi para pelaku "pembunuhan kehormatan," tetapi mahkamah sering menjatuhkan hukuman yang ringan.

Namun, manusia Jordan Nota hak asasi umumnya dianggap lekukan di atas bahawa dari Tunisia dan Mesir. Walaupun beberapa pengkritik raja dituntut, mereka seringkali diampuni dan beberapa bahkan dihargai dengan posting kerajaan.

Hal itu tidak akan jelas ketika al-Bakhit akan namanya Kabinet.

Al-Bakhit adalah ahli politik sederhana, yang menjabat sebagai duta besar Jordan untuk Israel awal dekad ini.

Beliau memegang pandangan yang sama dengan Abdullah dalam menjaga hubungan dekat dengan Israel di bawah perjanjian damai ditandatangani pada tahun 1994 dan hubungan yang kuat dengan Amerika Syarikat, penderma bantuan terbesar Jordan dan sekutu lama.

Pada tahun 2005, bernama Abdullah al-Bakhit sebagai perdana menteri hari selepas pengeboman tiga hotel di Amman dituntut oleh al-Qaeda di Iraq pemimpin, kelahiran Jordan Abu Musab al-Zarqawi.

Selama tempoh 2005-2007 masa jawatannya, al-Bakhit - tentera bekas penasihat perisikan utama awam dan atas - telah dikreditkan dengan menjaga keselamatan dan kestabilan menyusul serangan yang menewaskan 60 orang dan dicap sebagai yang terburuk dalam sejarah moden Jordan.– AP

No comments: