Wednesday, February 2, 2011

Wisma Putera macam Putera Umno ?

Ibubapa Pelajar Malaysia Di Mesir Kecewa Sikap Wisma Putra



PUTRAJAYA 2 Feb. : Keadaan Koordinasi Wisma Putra yang agak haru-biru menyebabkan ibu bapa pelajar di situ seolah-olah meletak kepercayaan kepada NGO dan bukannya kementerian luar negeri.

Pertanyaan bertubi-tubi dari ibu bapa mengenai masalah pelajar yang masih tidak dapat dihubungi oleh Kedutaan walaupun selepas lebih seminggu konflik berlaku menyebabkan insiatif diambil alih oleh NGO dan ibu bapa sendiri.

Wakil Persatuan Ikatan Lepasan Bekas Mahasiswa Mesir Malaysia (ILMAM) Farhan Mazlan, Angkatan Muda Keadilan (AMK) Saifullah Zulkifli dan Dr Siddiq Musa diangkat menjadi wakil ibu bapa pelajar Mesir ini setelah kebanyakan ibu bapa tidak lagi memperdulikan penerangan daripada Richard, Radzi dan Mohd Nor.

Menurut Saifullah kepada wartawan TV Selangor, beliau akan membantu Wisma Putera dalam menyalurkan maklumat penempatan pelajar yang rata-ratanya tinggal berjauhan mengikut kumpulan masing-masing.

Saifullah dan Farhan telahpun berjaya mengumpulkan maklumat dan menghubungi ratusan pelajar sejak beberapa hari lalu.

Malah Ilmam turut telah bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Selangor dan Lembaga Zakat Selangor untuk mebuka bilik Operasi sendiri.

Bilik Operasi ini bolehlah menghubungi talian seperti berikut hari ini dengan talian 03-55143520/3534/3538/3539/3576.

Pertubuhan sukarela Briged Amal Selangor bersama Yayasan Amal Selangor telah diarah untuk menyediakan tenaga pembantu bagi membantu Bilik Gerakan yang beroperasi 24 jam itu.

Sementara itu, menurut Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul iskandar Md Akin yang turut bersama ibubapa pelajar, beliau kesal kelewatan ini tetapi berharap pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir dapat diselamatkan.

"Ini perkara yang cukup dikesali, dan bukannya kami mahu politikan isu ini tetapi ianya merupakan satu krisis kerana rakan kita, rakyat malaysia dan pelajar disana memerlukan bantuan sedangkan kita berhadapan dengan tindakan kerajaan yang begitu lembap untuk selesaikan masalah ini sebab itu tujuan kita berkumpul ini untuk memberi tekanan kepada kerajaan dan memberi input kepada ibu bapa pelajar," katanya.

No comments: