Sunday, August 14, 2011

Kisah anak lelaki Taib Mahmud seorang yang KAKI !!!

Sulaiman anak bongsu kepada Menteri Besar Sarawak Taib Mahmud disifatkan sebagai kaki joli dikatakan sedang menyelam bersama anak remajanya di sebuah resort yang terletak di Sabah.

Seorang peloncong dari Sarawak mengatakan yang dia boleh mengecam anak Taib yang “manja” itu. Desas desus yang telah lama didengar sama sekali tidak benar kerana dia nampak bersemangat dan sihat.

Sudah berbulan lamanya cerita tentang Sulaiman 43 tahun telah tersebar yang beliau menghadapi AIDS dan kini berada dalam kemurangan disebabkan terlantar di katil.

Penduduk di mana Sulaiman kini seorang Ahli Parlimen Kota Semarahan tidak puas hati kerana beliau tidak pernah turun padang. Selepas memenangi kerusi itu pada tahun 2008, beliau pernah cuba menjadi Timbalan Menteri Pelancongan tetapi rakan-rakan beliau memberitahu yang beliau telah jemu dengan jawatan berkenan kerana beliau menganggap ia membosankan.

Sejak kematian ibunya, Laila Taib, yang disayangi akibat kancer paru-paru pada April 2009, beliau tidak lagi bergiat dalam arena politik.

Bapanya menerangkan bahawa anaknya masih bersedih atas kematian ibunya. Kenyataan itu membuatkan orang Sarawak tertanya mengapa seorang anak muda yang hidupnya suka bergembira masih mentangisi kematian ibunya setelah enam bulan berlalu. Beliau jugak dikatakan mempunya suka berfoya-foya dan mempunyai ramai teman wanita diseluruh pelusuk dunia.

Walaupun beliau mempunyai akal yang waras untuk meletak jawatan dalam Kabinet, kelibat beliau tidak pernah kelihatan di Semarahan. Dengan melteak jawatan di parlimen, orang-orang Sarawak kini mempersoalkan mengapa beliau masih menerima gaji seorang ahli parlimen.

Gaji itu sememangnya hanya segintil bagi Sulaiman kerana bapanya memiliki harta yang tidak mungkin akan habis. Pada realitinya ramai penduduk Samarahan hanya kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Samarahan Diserahkan kepada Bekir

Dilahirkan dalam salah satu keluarga yang terkaya di dunia kehidupan Sulaiman menjadi impian setiap insan. Hidupnya penuh dengan kemewahan, kereta sports, arak dan perempuan.

Apa yang dia harus peduli tentang orang miskin di Samarahan, yang kebanyakan hidup dalam keadaan yang daif? Adakah dia akan melawat meraka, berjabat tangan dengan mereka dan memancing undi mereka?

Mengapa dia harus berpeluh dalam terik mentari untuk memberi ceramah dalam Bahasa Ingerris dalam khemah yang sesak lagi panas kepada penduduk kampong sedangkan dia boleh besenang lenang dengan duit yang dimiliki.

Pada 2008 Sulaiman menunjukkan belangnya apabila dalam proses berkempen sistem bunyi rosak dan acara pada hari itu tertangguh. Tidak puas hati dengan kejadian yang menimpa dirinya Sulaiman hanya duduk merajuk dan bapa saudaranya Mohamad Ali Mahmud, adun untuk Muara Tuang besama ahli PBB yang lain bertegur sapa dengan penduduk tempatan.

Sulaiman jugak tidak mengambil endah untuk bertegur dengan penyokongnya di belakang khemah. Ramai yang percaya bahawa banyak wang ringgit telah “dilaburkan”, dikawasan itu yang diwarisi oleh Sulaiman dari bapanya tetapi adalah sesuatu perkara yang mustahil jika ia jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Calon PBB layak juga tidak berani untuk bertanding kerana mereka tahu kawasan itu milik Taib.

Pada majlis-majlis rasmi sebelum beliau menghilangkan diri dari dunia politic, isteri beliau Anisa Hamidah Mahmud anak kepada George Chan jarang membuat penampilan dan jika ada meraka tidak akan bersama.

Anisa can berada di satu penghujung sambil melihat suaminya sibuk melayan tetamu. Mereka tidak lagi berusaha untuk membuktikan mereka adalah sepasang suami isteri.

Pertembungan Anak dan Ayah

Mengikut seorang kenalan, Sulaiman mengambil keputusan untuk meninggalkan Sarawak selepas berdebat hebat dengan bapanya apabila ibunya sedang sakit tenat.

Taib melihat potensi Sulaiman sebagai waris kepada jawatan Ketua Menteri kerana Sulaiman yang paling bijak di antara empat orang adik beradiknya namun dia juga yang paling suka berjoli.

Sulaiman tidak pernah mengambil endah soal hidupnya. Adalah sesuatu perkara yang sedih bahawa seorang yang dianugerahkan dengan kebijaksaan merosakkan hidupnya dengan kereta mewah, arak dan perempuan.

Bapa Sulaiman yang marah kerana cadangannya di tolak anak lelakinya mengambil keputusan untuk membuang negeri darah daginya sendiri. Kerja beliau di Samarahan diserahkan kepada bapa saudaranya Ali dan seorang daripada setiausaha politiknya, Idris Buang.

Sulaiman jugak tidak hadir apabila bapanya berkahwin dengan seorang rupawan Ragad Waleed,28 pada bulan January tahun ini.

Walaupun masih muda hidup Sulaiman telah dipenuhi dengan kontroversi. Sikap panas baran beliau juga telah menyusahkan diri beliau pada tahun 2003 disebabkan beliau melepaskan geram ke atas seorang personaliti TV.

Beliau juga pernah disenaraikan sebagai Lembaga Pengarah syarikat Cahaya Mata Sarawak Bhd millik keluarganya selama tiga tahun dan beliau juga pernah menyandang jawatan Pengarah Bank RHB.

Melihat sikap Sulaiman yang endah tak endah Bank Sentarl menyuruh beliau untuk melepaskan jawatan tersebut. Apabila meletak jawatan sebagai Timbalan Menteri, bapa beliau memberi seribu satu alasan untuk anaknya.

Seorang rakan mengatakan yang selepas Sulaiman enggan menerima sebarang pekerjaan, politik sebidang tanah yang luas 269 ekar bernilai RM 291,000 setiap ekar(satu ekar bernilai RM 1-RM 5million) nama Sulaiman tidak tercatat.

Tetapi abang beliau Mahmud Abu Bekir mendapat 52%, sementara dua kakak beliau Jamilah dan Hanifah, isteri beliau Anisa dan seorang kroni Chung mendapat 12% setiap seorang. Tanah itu dibahagi kepada mereka pada 1 per lima harga pasaran.

Hidup Seorang Kaki Joli

Anak ketiga daripada empat orang adik beradik perempuan, Anisa berkahwin dengan Sulaiman dalam tahun 90an. Hasil perkahwinan mereka dikurnaikan seorang putera dan tiga orang puteri.

Anisa dipercayai pernah dipukul suaminya jika dia bersuara tentang Sualaiman bermain kayu tiga. Pernah sekali kerana tidak tahan dengan sikap suaminya yang ringan tangan, dia terpaksa berlari pulang ke rumah ayahnya untuk bertenang.

Selepas Sulaiman dibuang negeri ke Kanada oleh bapanya, Anisa dinasihatkan untuk tidak meminta cerai tetapi berpindah ke Kanada. Seluruh Sarawak tahu akan cerita ini.

Persoalannya adakah air yang dicincang tidak akan putus atau Anisa bertahan semata mata kerana harta kekayaan sumainya.

Walaupun sudah sekian lama merana Anisa membawa dir bersama-sama anaknya untuk memulakan kehidupan baru di Kanada dan suaminya terus dengan cara hidupnya yang daus.

Percutian menyelam ke Sabah itu adalah perkara yang julung kali berlaku kerana Sulaiman tidak pernah menjalankan tanggungjawab sebai seorang ayah kepada anak-anaknya.Addin

No comments: