Monday, February 27, 2012

MB TERENGGANU!!! Mat Said bakal ditendang, bukan 2 orang yang mengidam tapi 4


Berita terkini dalam persiapan menghadapi pilihanraya, maklumat yang diberitahu kepada penulis bersumberkan YB Umno sendiri bahawa MB Terengganu sekarang iaitu Datuk Ahmad Said tiada dalam senarai calon Umno-BN untuk PRU-13.

PM sendiri tidak berkehendakkan Mat Said lagi. Kita pun sedia maklum bagaimana Mat Said telah menconteng arang ke muka Umno-BN dan kepimpinan mereka apabila krisis perlantikan MB Terengganu dahulu. Apatah lagi dengar-dengar khabar bahawa pihak istana sendiri pun sudah tidak berkenan dengan perangai dan sikap ‘cerdik do’oh lalu” MB sekarang.

Sejak rebahnya Derih Jusoh daripada kerusi empuk jawatan MB Terengganu maka bermulanya perang yang tidak berkesudahan antara Team Utara & Team Selatan ini. Dua group yang saling bertentangan dan saling bertewas. Ianya bukan rahsia lagi bahkan perbalahan ini secara terang-terangan dan tiada ubat untuk penyelesaian maupun ada kesudahannya. Ianya selesai depan wartawan maupun duduk dihadapan pimpinan. Datuk Mat Said dengan team veterannya dan Idris Jusoh dengan team barunya.

Baru-baru ni semasa PM Najib datang ke Marang, ingatkan sekadar nak bahagikan BR1M kepada rakyat tetapi rupanya untuk mengubat penyakit yang dah semakin membarah. Masing-masing team dah siap untuk cah keting masing-masing. Kita pakat-pakat tengoklah nanti. Bahkan dikatakan bahawa takkan berlaku p’raya melainkan Najib akan turun sekali ke Terengganu.

Dalam dok masing-masing memperkukuhkan kuku & taring masing-masing, timbul pulak 4 nama calon MB Terengganu yang baru. Sekarang ini bukan 2 team sahaja yang bertempur tetapi kini sudah berpecah 4 team. Masing-masing dok menaruh angan-angan bahawa merekalah bakal MB. Para YB2 iaitu Awang Tera - Kemaman, Yahya Khatib – Marang, Rahin Telok Pasu dan Razif Seberang Takir.

Masing-masing dok perkemas jentera. Kini amat rancak pertemuan demi pertemuan untuk mengukuhkan team masing-masing. Dahulu mereka takut untuk derhaka kepada PM… takut 'tulah' tetapi setelah contoh dan qudwah yang dibuat oleh Mat Said merampas jawatan MB dahulu, kini timbul keberanian bagi 4 orang ini menyingsing lengan.

Bab kata Ibrahim Pendek dalam penyamun tarbus... "Jom!.. Kita tengok sapa yang kenaaa" !!! itupun kalau BN boleh mengekalkan kuasa di Terengganu. Tetapi kalau benar nama Mat Said pun tak tersenarai, bagi pandangan penulis… takkan Mat Said nak biarkan sahaja. Lama mana perturunkan ilmu daripada harimau dan binatang yang buas-buas dari Zoo beliau di Kemaman. daripada berputih mata, baik bakar kapa sekali.

Pernah Idris jusoh nak menyingkirkan nama Mat Said dari menjadi calon akibatnya deris Jusoh yang terpelanting. Adakah kali ini Mat Said boleh memecahkan rekod kali ke-2? Adakah semua empat2 calon MB akan terpelanting dek Mat said… atau salah buat Umno-BN yang akan terpelanting dalam Pru-13 nanti.Ustaz Saiful Bahari

No comments: