Monday, April 19, 2010

Kalau bukan SPR, siapa pindahkan 13, 488 pengundi Hulu Selangor ?


HULU SELANGOR, 19 April : Parti Keadilan Rakyat (PKR) kesal tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menukar pusat mengundi secara tiba-tiba yang membabitkan 13,488 pengundi dekat sini.

Pengarah Pilihan Raya PKR, Fuziah Salleh berkata, tindakan itu jelas menunjukkan badan bebas itu cabang kepada Barisan Nasional (BN) bagi menjatuhkan PKR.

Beliau berkata, sebelum ini pihaknya meneliti daftar pemilih yang dikeluarkan SPR iaitu sebilangan besar dari 64,500 pengundi dipindahkan pusat mengundi tanpa sebarang makluman.

“Bayangkan 13,488 pengundi akan buang undi di tempat yang biasa dan sekiranya mereka menyemak nama tetapi tiada. Itu akan menyebabkan berlakunya kecelaruan serta kekecohan di ketiga-tiga kawasan Dewan Undangan Negeri yang terletak di sini.:

“Ini menunjukkan SPR tidak bertanggung jawab dan saya yakin tindakan SPR adalah taktik kotor untuk menjatuhkan PKR,” katanya pada sidang media di Pusat Media PKR di Kuala Kubu Bharu di sini, semalam.

Beliau juga mendakwa 558 pengundi dibersihkan daripada senarai daftar pemilih pada Disember 2009.

“Saya dapati tiada kemasukan baru pengundi dan kita sedang siasat untuk pastikan 558 pengundi itu benar-benar sudah meninggal dunia,” katanya.

Fuziah berkata, seramai 230 pengundi di Kampung Tanjung di Sungai Choh dipindahkan daripada senarai pengundi berdaftar di kawasan Parlimen Hulu Selangor ke Parlimen Selayang.:

Sementara itu, Pengarah Strategik PKR, Tian Chua berkata, tindakan itu adalah taktik kotor BN untuk menewaskan Pakatan Rakyat.

“Selepas pilihan raya kali ini kita akan aktif kembali Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan desak Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dipecat dan digantikan pemimpin berwibawa bagi menjamin ketelusan perjalanan pilihan raya,” katanya.SH

No comments: