Thursday, May 20, 2010

Cadangan cuti bersalin 90 hari ke mesyuarat Exco











KOTA BHARU , 21 Mei : Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Kesihatan, Wan Ubaidah Omar berkata, pihaknya akan membawa cadangan cuti 90 hari bagi kakitangan wanita Kerajaan Negeri dalam mesyuarat Exco nanti.

Beliau berkata, cadangan tersebut dapat memberi peluang kepada kakitangan wanita untuk berehat dan memberikan perhatian kepada bayi yang dilahirkan serta memberi peluang kepada golongan wanita untuk kembali pulih seperti biasa.

“Pihak kami bersetuju dan memberikan sokongan sepenuhnya terhadap permohonan tersebut dan usaha yang dijalankan Ke-satuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) dengan kerjasama Badan Bukan Kerajaan (NGO),” katanya ketika ditemui di sini.

Beliau berkata, usaha mendapatkan sejuta tandatangan daripada orang awam adalah langkah yang paling bijak.

Wan Ubaidah berkata, tujuan tersebut adalah untuk meminta pertimbangan Kerajaan Pusat menimbangkan pemberian cuti 90 hari kepada kakitangan wanita yang bersalin di negara ini.

Menurutnya, sebagaimana di negeri ini sebanyak 90 peratus kakitangan di peringkat sokongan (pengkeranian) adalah melibatkan wanita.

“Jadi dengan adanya kempen yang digerakkan itu kerajaan negeri pun akan berusaha ke arah cuti 90 hari bagi kakitangan wanita negeri ini dan saya akan membawanya kepada mesyuarat Exco nanti,” katanya.
SH

No comments: