Thursday, May 20, 2010

Perkauman Umno bahaya

BUKIT MERTAJAM, 21 Mei: Sentimen perkauman yang dibawa oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) amat merbahaya jika ianya dibiarkan berleluasa dalam setiap kali pilihan raya diadakan, kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu.

Menurut beliau, isu perkauman yang dimainkan oleh Umno dan BN banyak mempengaruhi rakyat kerana mereka tidak mendapat pendedahan yang sebenar.

Katanya, Umno dan BN pernah menggunakan sentimen itu dengan mendakwa sekiranya pembangkang seperti PAS, PKR dan DAP menjadi kerajaan, maka akan berlaku huru-hara dalam pemerintahan.

"Tapi mereka lupa di negeri Kelantan sejak tahun 1990, PAS memerintah negeri tersebut sehinggalah pada 2010 ini tiada berlaku huru-hara sepertimana yang mereka dakwa,” ujarnya semasa menyampaikan ceramah beliau di Bukit Teh, dekat sini malam tadi.

Begitu juga, tambahnya dengan negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat (PR) sejak Mac 2008 yang lalu, tidak ada huru-hara seperti mana yang mereka dakwa.

Menurutnya, huru-hara yang berlaku adalah kerana tindakan yang pemimpin Umno BN sendiri atur dan rancang seperti mana yang berlaku di negeri Perak.

“Dalam pilihan raya kecil Parlimen Sibu juga mereka menggunakan isu perkauman dengan menakut-nakutkan masyarakat di sana supaya tidak memilih PR. Tapi akhirnya senjata memakan tuan apabila isu yang mereka gunakan membuatkan mereka kalah," katanya.

Katanya lagi, PR perlu menggunakan strategi yang terbaik bagi mematahkan isu perkauman yang sudah menjadi sebati dalam perjuangan Umno dan BN.

"Oleh kerana itu, maka PR adalah sebuah pakatan yang memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat.

Kita adalah sebuah pakatan dan gandingan yang amat jauh bezanya dengan Umno dan BN yang ternyata tidak sesuai lagi untuk terus menjadi pemerintah dalam pilihan raya umum yang akan datang," katanya.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Timbalan Speaker Dun Pulau Pinang, Tan Hock Leong serta kepimpinan PAS, PKR dan DAP Bukit Mertajam.

No comments: