Saturday, November 27, 2010

Polis tolak permit makan malam DAP






















KUCHING, 28 Nov. : ADUN Padungan Sarawak, Dominique Ng yakin ada unsur politik mempengaruhi keputusan polis menolak permit DAP untuk mengadakan jamuan makan malam di Bazar Lama Batu Kawa, Kuching esok.

Justeru beliau berkata, pandangan DAP yang dilontarkan sebelum ini berasas selain mengecam tindakan polis yang sepatutnya membantu parti dan organisasi di Malaysia mengadakan program untuk rakyat.

"Sebenarnya, satu sebab yang mereka tidak akan akui, kekuatan DAP akan bertambah di kawasan itu. Batu Kawa satu-satunya di Kuching yang masih BN," kata beliau kepada TV Selangor petang tadi.

Dominique berkata, kebiasaanya RELA akan dipanggil membantu mengawal lalulintas namun penolakan terus permohonan tanpa memberi sebarang alternatif oleh polis diragui.

"Kita ada pasukan RELA yang sudi tolong.

"Sebenarnya kalau polis takut tempat itu tidak sesuai, dia boleh cadangkan macam mana untuk mengatasai masalah itu. Jangan tidak memberi permit polis. Sebenarnya tugas polis mesti menolong parti-parti dan organisasi tersebut untuk mengadakan apa-apa majlis tanpa masalah ganguan pihak berkuasa tempatan," ujar beliau lagi.

Memetik laporan portal Malaysiakini, Ketua Polis Daerah Kuching ACP Mun Kock Keong berkata masa yang tidak sesuai untuk DAP menganjurkan perhimpunan seperti itu.

Selain itu menurut Dominique lagi, DAP akan mengalami masalah sekiranya program tersebut tidak dapat diteruskan kerana tiket telahpun habis dijual.

"Jikalau begitu, DAP perlu mencari tempat lain untuk mengantikannya. Kalau tidak kena beri balik duit. Itu memang susah sebab biasanya mereka jual di pasar, tidak tahu siapa ada beli. Jadi nak pulangkan semula pun susah," jelas beliau lagi.

Sehingga kini, empat daripada lima kerusi DUN Kuching telahpun dimonopoli Pakatan Rakyat namun kawasan Batu Kawa masih dipegang parti komponen Barisan Nasional iaitu Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP).

No comments: