Monday, January 10, 2011

Fitnah jika tiada bukti

'Balik India' : Tiada bukti, tiada permohonan maaf

ADUN Komtar, Ng Wei Aik berkata tiada permohonan maaf akan diberikan atas dakwaan beliau mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman ke atas seorang pemilik restoran India Muslim kerana dakwaan itu tidak berasas.

NONEPengerusi Kongres India Muslim Malaysia (Kimma), Faruk V Raju Mohamed mendakwa Ng mengeluarkan kata-kata “Tutup kedai, pergi balik India” kepada pemilik restoran Syed Kassali Mohamed Aliyar, Ahad lalu.

Ng, bagaimanapun menafikan beliau berbuat demikian.

Rakaman video yang didakwa sebagai bukti bahawa Ng berbuat demikian juga gagal mengaitkan beliau mengeluarkan kenyataan rasis itu. Justeru, katanya, soal memohon maaf tidak timbul.

NONESebaliknya, setiausaha politik kepada ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng itu menuntut Kimma dan pihak yang menuduhnya membuat permohonan maaf.

“Isu ini dimainkan sejak minggu lalu. Sudah tiba masa untuk menutupnya. Kita tidak mahu buang masa melayan perkara yang tidak berlaku,” kata Ng kepada wartawan semalam.

Ng juga memberikan Faruk dan pemilik restoran itu, Syed Kassali Mohamed Aliyar tempoh seminggu untuk membuat permohonan maaf atau mereka akan menghadapi tindakan undang-undang kerana cuba memfitnahnya.

No comments: