Sunday, February 6, 2011

Respons tidak begitu ghairah terhadap jambatan bengkok

Jambatan Bengkok: Idea Mahathir, Umno Johor 'Tidak Ghairah'


KUALA LUMPUR 7 Feb.: Idea membina semula jambatan bengkok yang cuba dibangkitkan semula oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad diberikan respons yang kurang oleh Ketua Bahagia Umno Johor minggu lalu.

“Respons tidak begitu ghairah,” kata seorang pemimpin bahagian yang menghadiri pertemuan itu lapor The Malaysian Insider.

Beberapa pemimpin negeri juga tidak menghadiri pertemuan tersebut termasuk Ahli Parlimen Johor Baru Datuk Seri Shahrir Abdul Samad dan rakan sejawatannya dari Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Usaha menghidupkan semula idea membina “jambatan bengkok” bagi menggantikan Tambak Johor.

Difahamkan Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman telah memanggil satu pertemuan dengan pemimpin-pemimpin Umno bahagian di mana Dr Mahathir telah meminta akar umbi memberi tekanan ke atas kerajaan pusat supaya meneruskan projek tersebut.

Pentadbiran Najib yang telah pun menekankan beliau mahu meneruskan hubungan mesra dengan Singapura kemungkinan tidak akan meneruskan projek itu tanpa persetujuan bersama republik tersebut.

Idea itu dilontarkan oleh Dr Mahathir ketika di peringkat akhir kepimpinannnya tetapi dibatalkan oleh pengganti beliau Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Pembinaan jambatan itu yang mempunyai ketinggian 25 meter dari tanah akan membolehkan bot serta kapal kecil berlayar dari Timur dan Barat Selat Tebrau.

Selepas bersara Dr Mahathir telah beberapa kali membangkitkan semula idea tersebut.

Pada Mei lalu misalnya, Dr Mahathir berkata, kerajaan perlu meneruskan pembinaan jambatan bengkok merentasi Selat Tebrau.

No comments: