Friday, February 11, 2011

Roberto Carlos diancam bunuh, ingin tinggalkan Brazil

Roberto Carlos [google]














SAO PAOLO : Pemain veteran Brazil Roberto Carlos mengaku kemungkinan akan meninggalkan negaranya dalam waktu terdekat ini kerana mendapat banyak ancaman pembunuhan dari para peminat Kelab Corinthians.

Ancaman itu terjadi kerana Carlos dikatakan menjadi penyebab menjunamnya Corinthians dari saingan Copa Libertadores minggu lalu. Di pertandingan itu, Corinthians kalah 0-2 kepada Kelab Columbia Deportes Tolima

.“Pada masa ini saya sedang mempertimbangkan beberapa perkara. Saya mendapat ancaman pembunuhan melalui telefon. Bahkan, keluarga saya juga diancam. Tidak hanya itu, saya juga diikuti banyak motor di jalan raya. Saya ingin segera keluar dari sini. Jika ada Kelab Eropah yang mahukan saya, saya bersedia,” ujar Carlos, baru-baru ini.

Carlos mengatakan, ancaman juga dirasai pemain lainnya. Dikatakan, setelah pertandingan, para peminat melempar bas pemain dengan batu, merosakkan kereta pemain, dan menconteng dinding pusat kelab dengan kata-kata cacian kepada Carlos dan striker Corinthins Ronaldo.

Khabarnya, Kelab Amerika Serikat Los Angeles Galaxy akan melakukan perbincangan dengan pihak Carlos dan Corinthians dalam waktu terdekat ini. Carlos yang sudah ingin segera keluar dari Brazil mengaku akan mempertimbangkannya.

“Saya tidak ingin bermain di Kelab Brazil, yang saya inginkan hanya berada di tempat yang jauh dari sini. Saya akan melakukan yang terbaik bagi saya,” ujarnya.

Carlos bermain dengan Corinthians pada Jun 2010 lalu setelah meninggalkan Brazil selama 15 tahun. Sebelumnya, dia pernah memperkuatkan Kelab Turki Fenerbache (2007-2010), Real Madrid (1996-2007), dan Inter Milan (1995-1996). Carlos pernah bermain dengan pasukan Brazil (1996-2002). [WID/L-9]

No comments: